soort

Menu

Honger is je lichaam die je vertelt dat je brandstof nodig hebt om efficient te blijven werken. Toch, lijken de alarmbellen soms iets te vaak af te gaan. We hebben het over die dagen waar je 20 minuten na een lunch die 2 magen had kunnen vullen alweer een enorm verlangen hebt naar iets te eten. Geeft je lichaam het juist signaal door of zit het gewoon te liegen? Perfect Body bespreekt 8 veel voorkomende oorzaken van jou intense hongergevoel.

1. Je eet niet vaak genoeg

Dit klinkt een beetje tegendraads, maar als je je maaltijden te ver uit elkaar nuttigt, kan het een constant hongergevoel gedurende de hele dag veroorzaken. Als je maag te lang leeg is, zal je lichaam namelijk meer hormonen aanmaken die het hongergevoel opwekken wat op den duur kan leiden tot overeten. Probeer daarom elke 3 tot 4 uur een maaltijd of een kleine snack te nuttigen. Het helpt vaak als je deze snacks met je meebrengt. Denk aan een stukje fruit of een biscuitje als je om tijd verlegen zit.

2. Je eet onvoldoende van de juiste nutriënten

Een snack die verzadigd bevat altijd drie hoofdcomponenten: vezels, eiwitten en een kleine hoeveelheid aan gezonde vetten. Alle drie helpen de spijsvertering pop weg, helpen de suikerspiegel stabiel houden en houden je geruime tijd vol. Voorbeelden van deze snacks zijn popcorn, amandelen, groentesticks met wat humus, cherrytomaatjes, avocado en hüttenkäse.

3. Je eet teveel ongezonde koolhydraten en suikers

Wit brood, pasta, bagels, gebakjes, ze vullen voor even, maar laten je maag daarna weer rommelen voor meer. Door de grote hoeveelheid suikers in deze producten, zal je lichaam na het eten ervan een spurt aan energie krijgen. Deze spurt is echter slechts van korte duur en je lichaam zal al snel om meer brandstof gaan vragen. Dit vormt een vicieuze cirkel waarin je nooit verzadigd raakt hoeveel je ook eet.

4. Je verwart dorst met honger

De signalen voor dorst en honger komen van hetzelfde breinkwabje vandaan: de hypothalamus. Dit maakt het voor sommigen moeilijk om het verschil te begrijpen tussen honger en dorst. Probeer eens een flesje water bij je bureau te houden tijdens het werk, zodat je jezelf eraan blijft herinneren gedurende de hele dag te blijven drinken. Je zult merken dat je veel minder behoefte aan snacken hebt.

5. Je eet uit stress

Simpel gezegd, verhoogt het lichaam de aanmaak van het hormoon cortisol wanneer het stress aanvoelt. En laat dit hormoon nu net je hongergevoel ook aanwakkeren. De producten die je eet uit stress zijn vaak rijk aan vetten en suikers en bieden een soort troost waardoor je je tijdelijk beter voelt. Wat het echter doet is je verlangen naar snacks nog meer doen toenemen.

6. Je snackt zonder dat je het door hebt

Neem de tijd om te eten en besteed aandacht aan wat je eet. Je kunt onmogelijk goede voedingskeuzes maken als je je snacks onderweg als je van de ene naar de andere afspraak rent haastig naar binnen werkt. Als je je maaltijd niet geheel bewust meemaakt, zal je lichaam je maag ook niet opvatten als gevuld. Je lichaam vergeet als het ware dat je al gegeten hebt. Als je deze simpele truc toepast, zal je je ook bewuster worden van de momenten waarop je honger hebt en de momenten waarop je geen honger hebt, maar eet uit stress, depressie, een gebrek aan slaap of uit verveeldheid.

7. Je slaapt slecht

Gevoelens van slaap zijn heel nauw verbonden met de hongerhormonen leptine en grheline. Leptine vermindert de honger terwijl grheline het juist stimuleert. Als je onvoldoende slaap hebt gehad, gaat de hoeveelheid leptine in het lichaam omlaag waardoor de grheline de overhand krijgt. Hiernaast is je lichaam vaak op zoek naar een snelle vorm van brandstof als je uitgeput bent, je raad het: suikers.

8. Je medische conditie rommelt met je hongergevoel

Als je alle oorzaken langs bent gegaan en nog steeds niet duidelijk voor ogen hebt wat de oorzaak zou kunnen zijn, is het van belang dat je een bezoekje brengt aan je dokter. Diabetes, depressies en chronische stress kunnen, onder anderen, de onderliggende medische oorzaken zijn.

, , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie