soort

Menu

We beginnen altijd met de beste intenties: we knallen de gym in 3, nee, 5 dagen per week, rennen 3 kilometer voordat we ons werk beginnen of doen mee aan die slopende les spinning tijdens onze lunchpauze. Je kent het wel, maar als je bent zoals de meeste beginners, leg je de lat aan het begin vaak veel te hoog en geef je al snel op. Wees realistisch en probeer de volgende 4 meest voorkomende smoesjes onder beginners te vermijden.

1. Ik kan geen 45 tot 60 minuten per dag aan sporten besteden.

Ik heb het gewoonweg te druk. De absolute nummer 1 onder de excuusjes. Om de een of andere reden hebben we het in ons bol dat een work-out geen ‘echte’ work-out is als het niet langer dan 45 minuten duurt. Echter, sommige korte, intensieve work-outs zijn vaak nog effectiever dan een langdurige work-out van lage intensiteit. Er zijn duizenden sporters die een uur of langer naar de gym gaan, maar 20 minuten daadwerkelijk bezig zijn met sporten.

Als je geen tijd hebt om een uur in de gym te lanterfanten, probeer dan korte, maar krachtige work-outs van 10 minuten over je dag te verspreiden. Probeer hiernaast tijdens je werkuren elk uur even op te staan en een kwartiertje te bewegen.

2. Ik ben veel te moe om te sporten of mijn spieren doen veel te zeer

Misschien is dit voor veel mensen niet eens een excuus, maar waarheid. Probeer echter in plaats van continue je work-outs af te blazen eens achter de reden te komen waarom je zo moe bent. Als je onvoldoende slaap krijgt, leg daar dan eerst de focus op. Ligt de werkdruk op kantoor te hoog? Pak dat dan eens aan.

Als je nog bont en blauw bent van je voorgaande work-out dan is het begrijpelijk dat je hoogstwaarschijnlijk niet in staat zal zijn om nog zo een intensieve sessie uit te voeren. Tot op zekere hoogte horen pijnlijke spieren bij een goede work-out. Echter, dit moet niet zo ver gaan dat je al een week lang hinkend door het leven gaat. Dit betekent vaak dat je teveel hooi op je vork hebt genomen. Probeer in deze situatie work-outs van hoge intensiteit (krachttraining of spinning) af te wisselen met work-outs op lagere intensiteit (wandelen of joggen). Zo blijf je toch in beweging, maar niet tot op het punt dat je zonder twee loopstokken de deur niet meer uit kan.

3. Ik kan me geen abonnement op de gym veroorloven

Abonnementen in de gym kunnen inderdaad hoog oplopen, maar er zijn zo veel andere manieren waarop je in beweging kan blijven zonder dat je 50 euro in de maand neertelt. Lopen of joggen buiten de deur is helemaal gratis en er ontstaan steeds meer parken in en buiten Nederland die fitnessvoorzieningen aanbieden.

Als je behoefte hebt aan persoonlijk advies tijdens het sporten, zijn er genoeg applicaties die je kunt aanspreken tegenwoordig en als een persoonlijke trainer je te duur wordt, waarom ga je dan niet op zoek naar een personal trainer die groepslessen aanbiedt. Hoe meer zielen hoe meer vreugd en hoe lager de kosten.

4. Sporten is gewoon mijn ding niet

Er zijn sportfanaten die elk vrije uurtje de gym opzoeken en er zijn mensen die de fun in fitness gewoon niet zien. Het ontwikkelen van een sportsessie tot een gewoonte is lastig, maar wordt veel gemakkelijker zodra je een sport vind waar je met plezier heen gaat. Probeer te denken buiten de gym en denk na over wat je nu echt leuk vind om te doen. Ben je gek op dansen? Ga dan op zoek naar lokale zumbalessen. Gek op water? Zoek dan naar lessen in kayaken. Geniet je van de natuur? Probeer dan buiten de deur te gaan fietsen of hiken.

In plaats van tegen je sportsessie aan te kijken als iets dat alles of niets is, kun je het beste proberen jou sportroutine aan te passen aan je leefstijl, huidige behoeften, je agenda en je voorkeuren. Zo zal je het een stuk gemakkelijker vinden om een sportroutine te vinden waaraan je kunt vasthouden.

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie