soort

Menu

Je komt elke trianing sessie trouw opdagen. Je werkt jezelf in het zweet en triant tot je absolute uiterste! Heel goed, maar weet je zeker dat je ook echt alles uit je work-out haalt wat er te winnen valt? Deze simpele trucs die je gemakkelijk over het hoofd ziet, kunnen zowel beginners als ervaren sporters goed gebruiken om pas echt te reiken tot grote hoogten. Lees verder!

1. Komt u maar met de koolhydraten

Eiwitten zijn goed en koolhydraten slecht, toch? Fout! Als je je atletische prestaties wilt verbeteren of intensief aan het krachttraining bent, moet je je koolhydraten na je work-out goed aanvullen. Als je dit niet doet, zal je lichaam je spieren gaan aanspreken als brandstof. Jawel, je duurverdiende biceps en sixpack zullen eraan moeten geloven. Vul daarom die post work-out shake maar even goed aan met koolhydraten. De juiste ratio is 3 gram koolhydraten op 1 gram eiwitten. Kies hierbij voor koolhydraten die gemakkelijk verteerbaar zijn zoals een zoetje in je shake in de vorm van fruit, sap of honing.

2. Verplaats je work-out naar buiten

Ga die fitness-school eens uit en omarm de uitdaging van een oneffen terrein en weerstand van de wind. Zelfs op een vlak terrein zul je meer calorieen buiten verbranden dan je dat binnen doet op een loopband. Jaagt het weer je angst aan? Ga voor sportkleding gebouwd voor het juiste seizoen en denk in laagjes!

3. Varieer

Drie maanden dezelfde work-outs uitvoeren, krijgt je alleen maar tot op een zeker niveau. Zelfs als je het gevoel hebt dat je jezelf flink aan het uitputten bent. Waarom? Je lichaam past zich aan aan deze herhaling van oefeningen waardoor je elke training steeds effectiever energie gaat verbranden om dezelfde beweging uit te voeren naarmate je fitter wordt. Hierdoor zul je minder snel tot geen resultaat meer zien. Ben je een cardio junkie? Probeer dan elke 6 tot 12 weken over te stappen op een andere vorm van fitness zoals krachttraining. Heb je jezelf overgegeven aan het zware gewicht heffen? Spring dan na 6 tot 12 weken op een loopband.

4. Laat het rusten

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar wist je dat je tijdens het sporten geen ene millimeter aan spieren opbouwt? De actie gebeurt pas na het trainen als je spieren tot rust komen en het herstelproces in gaan. De spieren herstellen zich en het groeiproces begint. Het overslaan van je rustperiode zal leiden tot teleurstellende resultaten. Dat wil echter niet zeggen dat je na een goede sessie kan gaan bankhangen. Wissel intense work-outs af met work-outs op lager niveau.

5. Stay cool

Oververhit tijdens een work-out? Dit kan een enorme impact hebben op hoe je presteert in de gym. Als je temperatuur tijdens een work-out omhoog schiet, moet je hart harder werken om bloed naar de huid te pompen en je af daarmee af te koelen. Daarnaast heeft het ook grote effecten op de hersenen. Doordat het hart het bloed naar de spieren en huid pompt, kunnen de hersenen de spieren minder effectief signalen door sturen tijdens de training. Dit kan effect hebben op je prestaties. Probeer al tijdens je warming up een gekoeld sportdrankje of gekoeld water te drinken. Dit helpt het lichaam de temperatuur effectiever laag houden tijdens de training. Wat je draagt maakt overigens ook een groot verschil. Probeer sportgear te vinden met ‘moisture transport system’ om jezelf koel en droog te houden.

6. Rustig aan

Trainen op hoge intensiteit of ‘slow and steady’?. Je hebt beiden nodig en de beste ratio is misschien niet wat de gemiddelde fitness fanaat verwacht. De juiste ratio is 80% aan training op, jawel, lage intensiteit en 20% aan training op hoge intensiteit. Atleten die trainen met een 50/50 ratio zien minder ‘fitness gains’ dan de sporter die de 80/20 verhouding aanhoudt.

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie