soort

Menu

Je weet dat frisdrank niet goed voor je is, maar voor veel mensen is het zoete, bubbelende drankje net de energiekick die ze nodig hebben om hun avondeten weg te werken, ze door hun middagsleur heen te werken of hun chips bij een goede film aan te vullen. Veel mensen beseffen niet dat, of je nou af en toe drinkt of regelmatig, het stoppen met het drinken van frisdrank een enorm voordeel kan opleveren voor je gezondheid en je gewicht.

Waarom je er beter van af kunt blijven

Het grootste risico voor frisdrankdrinkers is de grote hoeveelheid calorieën. De calorieën in frisdrank komen bijna volledig uit toegevoegde suikers. Naast de suikers valt er uit frisdrank aan gezonde voedingsstoffen niets uit te halen aan vitaminen, mineralen of zelfs goeie kwaliteit koolhydraten. Hiernaast is frisdrank in verband gebracht met een slecht gebit en diabetes en schijnt het voor je botten ook niet veel goeds te doen.

En frisdrank light dan?

Suikervrije frisdrank heeft misschien niet de overvloed aan calorieën, maar dat wil niet zeggen dat ze ook gezond zijn. Veel van de genoemde nadelen bij normale frisdrank komt ook voor bij zijn lightversie. Het kan wel een goede stap zijn om langzaam het frisdrank drinken op te geven. Een aantal andere tips om dit te doen worden hierna beschreven.

Tip 1: Slow, but steady

Schrijfster Stefanie Sacks van het boek ‘Wat the fork are you eating?’ beweert dat frisdrankliefhebbers die meerdere malen per dag frisdrank drinken, verslaafd kunnen raken aan het product. Net als bij roken, is het daarom van belang dat je langzaam afbouwt. Als je meerdere malen per dag frisdrank drinkt, probeer dan eerst twee weken lang nog maar 1 glas per dag te drinken. Daarna ga je over op nog maar 3 glazen per week en zo voort. Het afkicken duurt dan lang, maar het is wel effectief op de lange termijn, beweert de schrijfster.

Tip 2: Mix it up!

Als je gewend bent aan die grote doseringen suiker, kun je het langzaamaan afkappen van de frisdrank ook bereiken door het te vermengen met water. Op deze manier wordt het suikergehalte per glas minder en hydrateer je jezelf meer. Als je niet meer zo gewend bent aan grote hoeveelheden suiker wordt het dan ook makkelijker om er uiteindelijk helemaal mee te stoppen.

Tip 3: Caloriebesef creëren

Als je blindelings glazen cola achterover gooit zonder te denken aan de impact die het heeft op je gewicht, bereid je dan voor om je wezenloos te schrikken: elk blikje frisdrank bevat gemiddeld zo een 140 calorieën. Een flesje bevat er al 240. Probeer eens bij te houden hoeveel calorieën je aan frisdrank naar binnen werkt op een dag. Als je je dit goed beseft, zal je die flesjes sneller laten staan.

Tip 4: Theetijd

Als je die caffeïnekick nodig hebt ’s ochtends om wakker te worden en je bent geen koffiedrinker, kun je het beste een kopje ongezoete thee drinken. Het kan net zo verfrissend werken als een glas cola en is een stuk gezonder. Als je niet houdt van saaie thee, maak het dan wat spannender door citroen of munt toe te voegen aan de thee.

Tip 5: Eerst water

Als je verlangen naar een sissend blikje cola of sinas toeneemt, vul dan een groot glas met ijswater en drink dat eerst op. Veelal drinken mensen frisdrank, omdat ze dorstig zijn of simpelweg omdat ze zich vervelen. De frisdrank is beschikbaar, dus dat drinken ze als eerst. Denk na dat glas frisse ijswater nog eens na: ben ik nog steeds dorstig? En is dat flesje prik nou echt nodig? Als je het verlangen na een aantal keren hebt weerstaan, zul je al sneller je dorst lessen met water alleen, in plaats van superzoete drankjes.

Tip 6: Blijf vrij van triggers

Ga eens na wanneer je trek in een flesje frisdrank onverdraaglijk wordt. Misschien lokt de automaat op het kantoor je in de middagsleur wel naar de frisdrank toe of misschien kan je gewoon simpelweg geen hamburger eten zonder dat het gepaard gaat met een sissend blikje sinas. Als je je slechte gewoonten in kaart heb gebracht, probeer ze dan te vermijden. Neem gezondere alternatieven mee naar het werk of probeer eens een ander restaurant waar ze alternatieven hebben.

Tip 7: Bewaren voor speciale gelegenheden

Mag je af en toe zondigen? Als het bij af en toe blijft wel. Als je de smaak echt fantastisch vind en niet zonder kan, bewaar dan het drinken van frisdrank voor speciale gelegenheden. Je kunt een soda cheat day in, maar blijf beseffen dat het slechts een drankje is met kunstmatige suikers waar je absoluut niet teveel van moet nemen.

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie