soort

Menu

Zelfs de beste atleet kan soms de puf niet vinden om van die bank af te komen. Toch wil je je training van de afgelopen maanden niet teniet doen. Voor veel van deze mensen zijn in deze situatie pre-workout supplementen de perfecte oplossing. Meer weten over pre-workout supplementen en wat ze voor jou kunnen betekenen? Lees verder!

Wat zijn pre-workout supplementen?

Pre-workout supplementen zijn supplementen die een half uur voorafgaand aan de training worden ingenomen. Ze helpen je op verschillende fronten je fitnessdoelen te bereiken. Allereerst bevatten de pre-workout supplementen voedingsstoffen die ervoor zorgen dat je de energie krijgt die je nodig hebt om langer en harder te trainen. Hiernaast bevatten ze ook voedingsstoffen die de bloedsomloop bevorderen en stoffen die ervoor zorgen dat de spieren tijdens de training niet worden afgebroken.

De samenstelling

Pre-workoutsupplementen bevatten vaak een hele hoop voedingssupplementen die elk een andere rol in het lichaam vervullen. Grofweg zijn deze voedingsstoffen onder te verdelen in vier verschillende functies.

1. Vergroten spierkracht

Voor een vergroting van spierkracht vind je het stofje creatine veelal terug in je pre-workout supplementen. Creatine zorgt ervoor dat meer ATP de spieren kan bereiken. ATP staat voor adenosine trifostaat en is simpel gezegd de energie die onze cellen bevatten. Als je intensief aan het trainen bent, wordt deze energie uit de cellen aangesproken. Door het toedienen van creatine kan het lichaam de verloren ATP-voorraad weer aanvullen waardoor je langer en harder door kan blijven trainen.

2. Vergroten uithoudingsvermogen

Om langer door te kunnen trainen, wordt veelal cafeïne toegevoegd aan pre-workout supplementen. Dit stofje zorgt er niet alleen voor dat je vermoeidheid tegen gaat en langer door kan trainen, maar helpt ook de vetverbranding op weg. Dit komt door het stimulerende effect op de hartslag die cafeïne veroorzaakt.

3. Concentratie en energie

Naast het feit dat cafeïne je energie geeft, vind je ook vaak taurine terug in deze supplementen. Taurine komt niet alleen voor in pre-workout supplementen, maar ook in energiedrankjes. Het bevordert het proces waarin glycogeen wordt omgezet in glucose. Dit vormt een belangrijke brandstof voor de spieren en het brein. Het verdrijft hierdoor niet alleen lichamelijke, maar ook mentale vermoeidheid bij het trainen.

4. Spierafbraak voorkomen

De absolute nachtmerrie van elke krachttrainer is het afbreken van de spieren na zo hard gewerkt te hebben aan dat wasbordje. Dit kan gebeuren zodra er tijdens de training teveel cortisol vrijkomt. Dit is een stresshormoon die spierafbraak kan bevorderen. Om deze reden zitten er in de meeste pre-workout supplementen ook BCAA’s of Branched Chain Amino Acids. BCAA’s vormen het belangrijkste onderdeel van spiereiwitten en vervullen twee functies: zij gaan spierafbraak tegen bij intensieve trainingen en zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van extra spiermassa.

Een ander stofje die veelal voorkomt in deze supplementen en dezelfde rol vervult, is beta-alanine.. Bij intensieve trainingen wordt melkzuur door het lichaam gevormd in de spieren waardoor de spieren verzuren. De spieren raken beschadigd en presteren niet meer zo goed als ze dat voorheen deden. De lichaamseigen aminozuren beta-alinine in combinatie met l-histidine zorgen er samen voor dat deze verzuring van de spieren tegen wordt gegaan.

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie