soort

Menu

BCAA’s staat voor ‘branched-chain amino acids’. Een sportsupplement dat zich al tientallen jaren weet te verkopen op de sportmarkt. Je zou zeggen, dan moet het wel wat te bieden hebben, en dat heeft het ook wel degelijk.

Interessant om te weten is dat een shake van 33 gram eiwit gelijk is aan 4 gram BCAA’s, hetzelfde als 10 eieren. Dus je kan BCAA’s ook halen uit andere producten dan alleen de pil/capsule vorm. Er is natuurlijk een maar. Uit verscheidende onderzoeken is namelijk gebleken dat een aanvulling van BCAA’s in normale vorm meer progressie teweeg brengt dan zonder aanvulling hiervan.

Enkele eigenschappen van BCAA’s die zorg dragen voor die progressie is:

  • Spierpijn verminderd ( doordat er minder schade wordt aangericht aan het spierweefsel)
  • Beschermd spierweefsel tegen afbraak
  • Verhoging van de testosteron spiegel
  • Verhoogt stofwisseling in de spieren
  • Minder snel moe tijdens training

Let wel op dat BCAA’s niet als een vervangende maaltijd kan worden gezien. De BCAA’s hebben het beste effect als het naast de dagelijkse voeding wordt ingenomen. Het versterkt elkaar. Zo kan je bijvoorbeeld je in jouw pre of post workout whey shake wel 6 – 16 gram BCAA’s toevoegen om zo de spier opbouwende werking van de shake op te voeren.

Daarnaast is het gebruik van BCAA’s tijdens een ‘cut’ fase, droog trainen, ook een goed vervangmiddel voor koolhydraatrijke sportdranken. Het stimuleert namelijk de vetverbranding, het geeft extra groeiprikkel en extra energie.

,

No comments yet.

Geef een reactie