soort

Menu

Nu de wind de bomen kaal begint te waaien en de eerste horrorverhalen over verspreide virussen, snottebellen en een keel als schuurpapier weer op de loer liggen, willen we allemaal ons immuunsysteem een flinke boost geven. Het eten van de juiste voeding kan het vatten van een koudje (of erger) helpen voorkomen en mocht er dan in een overvolle bus na een drukke werkdag eens flink op je geniest worden, dan kan deze voeding je sneller helpen herstellen.

Het immuunsysteem: hoe werkt het eigenlijk?

Het immuunsysteem is een prachtig systeem waarin de goede bacteriën in je lichaam de bad guys bevechten in jou naam. Maar, alleen als zij hier ook wat voor terug krijgen natuurlijk: gezonde voeding! Geef je bacteriën daarom met de juiste voeding een krachtig pantser en vechtkracht! Deze kleine vechtertjes zijn gek op producten bomvol nutriënten en vezelrijke producten. Suiker, bewerkte voedingsproducten en vetten daar zijn ze dan weer niet zo gek op.

Met andere woorden: als je een niet gevarieerd en ongezond eetpatroon aanhoudt, is je kans om een virus op te pikken een stuk groter. Probeer je eten daarom te variëren en zorg dat je in elke maaltijd zeker een voedingsproduct eet die rijk is aan vezels die de probiotica in je lichaam nodig hebben.

Voedsel rijk aan probiotica

– Groenten: asperges, knoflook, artisjokken, prei en uien – Koolhydraten: bonen, havermout, quinoa, aardappelen en knollen – Fruit: appels, bananen, allerlei besjes, citrusvruchten en kiwi – Vetten: gezonde vetten uit bijvoorbeeld fleszaad en chiazaadjes

Probiotica supplementen

Je kunt een gebrek aan probiotica aanvullen met supplementen die ervoor zorgen dat de bacteriën een extra steuntje in de rug krijgen bij het aanvechten van de slechte bacteriën in het lichaam. Hierbij is het van belang dat je beseft dat het nemen van probiotica geen vervanging vormt voor een volwaardige maaltijd. Het is van belang dat je ondanks de hulp van de supplementen gevarieerd blijft eten.

, , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie