soort

Menu

Hoewel het hongergevoel veelal onaangekondigd toeslaat op kantoor of tijdens het reizen. En hoewel we in een perfecte wereld waarschijnlijk overal rondom het huis en de werklocatie gezonde fruit en groentekramen hebben staan klaar om je lekkere trek gezond te stillen, is toch veelal de snackautomaat de snelste en gemakkelijkste optie voor velen. Al snel worden verse groenten met een beetje humus vervangen door suikerzoete drankjes, snoepgoed en chips. Als je moe bent van het wikken en wegen welke optie in de snackautomaat het minst slecht voor je is, kun je gebruik maken van ons eigen samengestelde lijstje met de beste en slechtste opties uit de snackautomaat!

De slechtste keuzes uit de snackautomaat

1. Verpakte gebakjes Kaneelrolletjes, verpakte appeltaartjes en roze koeken. Deze niet zo verse en calorierijke gebakjes worden gewoonlijk geproduceerd met siroop en toegevoegde middelen om de houdbaarheid te verlengen. Deze gebakjes bevatten hierdoor tussen de 250 en 300 calorieën per stuk en zullen je honger niet lang stillen.

2. Chips en crackers Snack crackers en chips zijn veelal hoog in sodium en vullen je slechts voor een hele korte tijd. De gehydrogeneerde oliën die zijn toegevoegd aan de crackers zijn verzadigde vetten en in de chips zitten veelal stofjes die de houdbaarheid verlengen, maar ook zijn gelinkt aan hormonale storingen in het lichaam.

3. Snoepgoed Zoet of zuur, het snoepgoed in snackautomaten zijn weinig meer dan geconcentreerde suikers en kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Het achterover werken van een zak Skittles helpt je misschien van je ‘zin in zoet’ af, maar zorgt er ook voor dat je suikerspiegel uit balans laat en je je na een initiële ‘sugar rush’ al snel weer slap en moe gaat voelen.

4. Frisdrank We weten allemaal dat ze niet goed voor ons zijn, maar toch verlangen veel mensen naar een goeie kick van een Colaatje zodra de klok 4 uur slaat en je dat laatste langzame uurtje op kantoor nog door moet. Naast je dorst te lessen, zitten deze drankjes echter ook bomvol ‘lege calorieën’ en een hoop toegevoegde suikers.

De beste opties uit de snackautomaat

1. Een zakje nootjes Het regelmatig eten van nootjes heeft bewezen voordelen voor de gezondheid opgeleverd. Zo zou het helpen je gewicht op peil te houden en de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten en type 2 diabetes verkleinen. Een kleine portie amandelen en pinda’s bezorgen je daarom wat gezonde vetten, eiwitten en vezels tussendoor om je geruime tijd vol te houden. Zorg er wel voor dat je kiest voor de ongezouten varianten.

2. Snackrepen Ook deze snack zit verpakt per portie en bevat vaak minder dan 200 calorieën. De goede kwaliteit mueslirepen bevatten veelal zeker één vorm van vezels en volgranen zoals vezels, havermout en noten. Een gezonde ‘hit’ aan vezels en eiwitten dus.

3. Popcorn Popcorn vormt door de goeie hoeveelheid vezels en antioxidanten een gezond tussendoortje dat laag in calorieën is. Probeer niet de zoete variant te nemen, maar je te beperken tot een soort die een lage hoeveelheid zout bevat.

4. Water Flauw, maar waar. Water kan een goede vervanger vormen voor die suikerzoete frisdranken waaraan je je gewoonlijk waagt. Bewaar daarom je frisdranken voor speciale gelegenheden zoals een avondje uit of een barbecue.

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie