soort

Menu

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en staan bekend als de belangrijkste bouwstenen van het lichaam. Een groot deel van het lichaam bestaat uit eiwitten waarvan het grootste deel zich in de spieren bevindt. Een deel van de eiwitten kan niet door het lichaam worden aangemaakt, maar moeten door middel van voeding in het lichaam worden opgenomen.

Dat mannen meer eiwitten nodig hebben dan vrouwen is voor veel mensen algemene kennis, maar de reden waarom is niet altijd even duidelijk. Mannen hebben meer eiwitten nodig het herstellen en opbouwen van nieuwe spiercellen en voor de aanmaak van dopamine in het lichaam. De eiwitten worden door het lichaam omgezet tot bouwblokken waarmee herstel en opbouw door het lichaam mogelijk is. Dopamine is een chemische substantie in het lichaam die zorgt voor het gevoel van plezier en genot. Een onvoldoende dopamine in het lichaam kan zorgen voor negatieve gevoelens zoals bij een depressie. Bij vrouwen wordt een gelijksoortige chemische substantie aangemaakt die serotonine heet. Serotonine is onder andere verantwoordelijk voor de emotionele stabiliteit. Een teveel aan eiwitten kan zorgen voor een verminderde aanmaak van serotonine, maar of je hier last van ondervind is per persoon verschillend.

Een volwassen man die normaal beweegt maar niet sport heeft per dag ongeveer 55 gram aan eiwitten nodig, een volwassen vrouw 45 gram. Een uitzondering bestaat als de vrouw zwanger is. Een zwangere vrouw dient zelfs meer eiwitten tot zich te nemen dan een man (70 gram).

Ben je een actieve sporter dan zal je lichaam schreeuwen om meer eiwitten voor een snel en effectief herstel van de spieren. Een eiwitdieet zorgt niet voor niets voor een zeer groot effect op de lichaamsverhoudingen tussen vet en spieren. Probeer eiwitten verdeelt over de dag op regelmatige tijden in te nemen zodat de eiwitten goed kunnen bijdragen tot de groei van de spieren. De dosering verschilt per doel van de sporter.

No comments yet.

Geef een reactie