soort

Menu

Of je een ecto-, meso- of endomorph bent, de vorm van je lichaam heeft grote invloed op welke sport bij jou het beste past. Ook bepaalt het voor een groot deel wat je als beste kan eten voorafgaand je gaat sporten. Ja, het klopt echt, die rottige ectomorphs kunnen nu eenmaal wegkomen me die extra portie pasta. Wil je meer weten over hoe de vorm van je lichaam je prestaties in de sport en het eten op je bord kan beïnvloeden, lees dan verder!

Eten naar je lichaamsvorm

Er wordt al snel door veel mensen gedacht dat de vorm van het lichaam alleen maar iets zegt over iemands uiterlijk, maar het kan ook informatie weggeven over hoe je lichaam reageert op bepaalde voeding. Fysieke karakteristieken kunnen het gedrag van je spijsverteringstelsel verklaren. Om in shape te komen, zullen deze mensen er ook voor moeten zorgen dat ze eten naar hun persoonlijke lichaamsvorm. Iedereens lichaam is anders, maar over het algemeen worden de lichaamstypen ingedeeld in drie categorieën: de ectomorph, de mesomorph en de endomorph. Er zijn maar weinig mensen die precies in één categorie vallen. Veelal is er een sprake van een mix. Toch kun je een algemeen idee krijgen waar je op moet letten met je voeding.

Ectomorph

Het lichaam van de ectomorph is dun en wordt gekarakteriseerd door een kleine botstructuur en slanke ledematen. Deze mensen hebben een snelle stofwisseling en worden daarom vaak aangeraden om meer koolhydraten te eten als ze streven naar het opbouwen van spiermassa. Ook wordt een goede hoeveelheid eiwitten aangeraden. De verhouding wordt dan 55% koolhydraten 25% eiwitten en nog een 20% aan vetten in het dieet. Laat deze cijfertjes je niet gek maken. De regel is simpel: meer koolhydraten en minder vetten.

Mesomorphs

Mesomorphs hebben een bottenstructuur die als ‘medium’ wordt beschouwd en bezitten over een atletisch lichaam. Veelal wagen mesomorphs zich aan sporten als worstelen en atletiek. Hormonen als testosterone en groeihormonen zijn in hun lichaam dominant wat hun lichaam geschikt maakt voor krachttraining en het opbouwen van spieren. Een gebalanceerd dieet met koolhydraten, vetten en eiwitten is van groot belang bij dit lichaamstype. De verhouding vetten, eiwitten en koolhydraten moeten bij de mesomorphs in balans zijn. De aangeraden verhouding voor de mesomorphs is 40% aan koolhydraten, 30% aan eiwitten en 30% aan vetten.

Endomorphs

Endomorphs zijn geneigd een grotere botstructuur te hebben en een hoger vetpercentage. Dé sporten voor deze lichaamsvormen zijn de echte power lifters. Van nature zouden mensen met deze lichaamsvorm een stukje minder actief zijn dan de andere lichaamstypen. Oneerlijk als het is, zorgen constante en langdurige trainingen niet voor dezelfde hoeveelheid verbranding in vetten bij ectomorphs wat betekent dat de vetten sneller door het lichaam worden opgeslagen. Op het gebied van dieet wordt veel endomorphs aangeraden de hoeveelheid koolhydraten te verminderen. De verdeling van nutriënten voor de endomorphs wordt als volgt: koolhydraten 25%, 35% aan eiwitten en 40% aan vetten.

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie