soort

Menu

Je bent zwanger! Snel genoeg zal je leven draaien om de eerste stapjes en woordjes, maar ook vieze luiers en slaaptekort. Voor veel zwangere dames is het zwanger zijn hiernaast ook de ultieme smoes om te gaan overeten. Begrijpelijk natuurlijk. Alles lijkt ineens mogelijk als je zwanger bent, zelfs augurken met slagroom lijken appetijtelijk. Geen probleem, je eet immers voor twee, toch? Niet helemaal.

Veel vrouwen zijn geneigd twee keer op te scheppen tijdens het eten terwijl je in je eerste semester helemaal geen extra calorieën nodig hebt. In je tweede semester heb je slechts 340 extra calorieën nodig en in je derde semester slechts 450 semester. Dit is ongeveer gelijk aan 4 tot 6 boterhammen. Vind je het moeilijk te bepalen wat het beste dieet is? Volg dan deze tips van professionele voedingsdeskundigen

1. Start je zwangerschap met een gezond gewicht

Het belangrijkste dat je kunt doen om zwanger te worden en als je je zwangerschap begint, is het behouden van een gezond gewicht. Als je aan het proberen bent om zwanger te worden is het daarom raadzaam een bezoek te brengen aan een gespecialiseerde dokter die je BMI voor je kan checken als dit nodig is.

2. Eet met mate en vaak!

Zoals eerder aangegeven, heb je helemaal niet zoveel exra calorieën nodig. 340 Of 450 geeft weinig speelruimte en met een nieuwe ontwikkelde voorliefde voor koolhydraten wordt het helemaal moeilijk om je juiste gewicht te bewaken. Kies daarom voor maaltijden met magere bronnen van eiwit, fruit en groenten. Als je tussendoor gezonde snacks eet (elke drie uur) kun je ook nog eens voorkomen dat je tijdens de maaltijden gaat overeten. Kies snacks die eiwitten, vezels en gezonde vetten bevatten. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een appel en twee eetlepels pindakaas of Griekse yoghurt met een handje noten of cruesli.

3. Veel drinken

Het is tijdens de zwangerschap heel belangrijk dat je voldoende water drinkt. Het zorgt niet alleen dat je tussen de maaltijden geen cravings krijgt, maar ook dat je spijsvertering goed op gang blijft. Een van de minder mooie dingen aan een groeiend mensje in je lichaam is immers dat je spijsvertering enorm wordt vertraagd tijdens de zwangerschap.

4. Cravings in de hand houden

Niemand verwacht dat je met de gekste cravings allemaal rekening kan houden. Af en toe toegeven aan je guilty pleasures is helemaal niet erg, maar probeer ze dan een extraatje te geven om het voedzamer te maken voor jou en je baby. Als je een enorm verlangen hebt naar chips waarom dan geen Mexicaanse tortilla bouwen waar je naast wat chips en wat kaas ook avocado en wat ei toevoegt. Je krijgt groente en eiwitten binnen en je voldoet, met mate, aan je momentje zondigen. Heb je een zoete craving? Ga dan op zoek naar cruesli met veel vezels en ijzer erin en doe er als zoetje wat frambozen of aardbeien op. Je kunt ook een wat zoetere cruesli mixen met een vezelrijke cruesli.

5. Vechten tegen koolhydraten

Koolhydraten zijn de beste vriend van een zwangere vrouw, zeker als je elke ochtend vecht tegen misselijkheid en braken. Niet-volkoren producten zoals wit brood, witte rijst en pasta kunnen echter negatieve gevolgen hebben voor je suikerspiegel. Zorg er daarom voor dat je de volkorenversies uitprobeert als de craving toeslaat. Vervang wit brood door bruin brood en probeer eens alternatieven van pasta zoals quinoa en bruine rijst.

6. Bouw een looproutine op

Het meest waardevolle dat een zwangere vrouw kan doen is lopen. De beste manier om deze routine in je zwangerschap te verwerken is in de eerste 30 dagen lang steeds dagelijks 10 minuten gaan lopen. Na elk 30 dagen voeg je 10 minuten aan je looptijd toe, zodat je aan het eind van je eerste trimester een half uur loopt per dag. Dit houdt je dan de rest van de zwangerschap aan.

, ,

No comments yet.

Geef een reactie