soort

Menu

Pak er nou één. Je hebt toch je best gedaan met dat examen? Het zijn toch de feestdagen? Dan sport je morgen toch wat langer? Je kunt toch een beetje nemen? Als dit je bekend in de oren klinkt dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met een ‘food pusher’. Een absolute saboteur van je gezonde leefstijl! Het is waar. Een keertje zondigen moet kunnen, maar als je je continue laat overhalen dan wordt het bereiken van je fitnessgoals wel heel lastig! Lees daarom meer over hoe je het beste kan ‘dealen’ met deze ‘food pushers’.

1. Verandering is moeilijk, voor iedereen!

Veel mensen die je aandringen te gaan eten, zijn vaak ongemakkelijk bij het idee dat zij wel eten en jij niet. Ze worden door jou keuze om niet te eten of slechts een verantwoorde hoeveelheid te eten als het ware gedwongen ook te reflecteren op wat zij eten. Deze onbewust druk die op hen wordt gelegd zorgt ervoor dat ze erg gaan aandringen dat jij hun in hun tweede portie volgt. Trap er niet in!

2. Roleplay

Het helpt misschien voorafgaand aan je shopping-date met een goede vriend of vriendin te bedenken hoe je vriend of vriendin gaat reageren als jij een stuk taart bij de koffie afwijst. Misschien geven ze je wel aan dat ze absoluut niet begrijpen waarom je op dieet bent. Misschien bieden ze aan voor je te betalen of dringen ze continue aan tot proeven van hun gebakje, omdat hij werkelijk waar zo verrukkelijk is en je niet weet wat je mist. Als je van tevoren goed uitdenkt hoe je hierop kan reageren, wordt het hoogstwaarschijnlijk een stuk gemakkelijker om nee te zeggen. Ook de tweede en de derde keer dat het wordt aangeboden.

3. Stimuleer mensen op een andere manier gastvrij te zijn

Als je bang bent ondankbaar te lijken voor alle tijd en moeite die iemand gestoken heeft in die zelfgebakken taart of toastjes, kun je misschien op een andere manier aantonen hoe dankbaar je bent. Als je je ongemakkelijk voelt om al deze heerlijke snacks of een pilsje af te wijzen, stel dan voor dat je wacht op het voorgerecht (die heerlijk bereide salade) of dat je liever een flesje water wilt dan een flesje pils.

4. Wijs af met waarden

Als iemand in het bijzonder enorm aandringt en je er op geen enkele andere manier van af komt, kun je hen middels jou eigen waarden laten weten dat je er echt niet van gediend bent. Zeg bijvoorbeeld niet gewoon nee, maar geef aan dat je probeert jezelf een beetje wilskracht bij te brengen. Of geef aan dat je je leefstijl probeert te verbeteren. Dit opent meteen goed gesprekstof om op door te borduren waarbij van het onderwerp hapjes en drankjes wordt afgezien.

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie