soort

Menu

Ongeveer een kwart van de Nederlanders voldoet niet aan de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Wat dat inhoudt? Simpel gezegd eet een kwart van de Nederlanders te weinig groenten en fruit ondanks dat we steeds bewuster gaan eten en meer gaan sporten. Als je dacht dat je die groentjes alleen kan verwerken in je avondeten, heb je het echter goed mis. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen! Waarom dus geen groenten verwerken in je ontbijt?

1. Een ontbijtsalade

Een zachtgekookt ei met een plakje gebakken ham maken van een ontbijt een écht ontbijt. Maar waarom transformeer je het niet in een salade door wat stukjes avocado, zonnebloempitten en spinazie toe te voegen? Een knallende start van de dag die je geruime tijd volhoudt.

2. Smoothies

Doe je al aan smoothies? Probeer hem dan te upgraden met wat boerenkool, spinazie of gaar gestoomde bieten. Je kunt dit gemakkelijk de dag van tevoren klaar maken om de volgende ochtend van te genieten en als je ook nog wat havermout toevoegt aan je smoothie zit je lekker lang vol.

3. Roerei deluxe!

Heb je je eieren graag ‘scrambled’ in de ochtend? Een prachtig excuus om allerlei groenten toe te voegen en je eitje groentewaardig te maken. Je kunt gemixte groenten kopen bij de supermarkt om het gemakkelijk te houden of wat tomaatjes toevoegen. Ook kun je pompoenpuree toevoegen aan je eieren. Als je liever een zonnetje hebt op je bord in de ochtend, probeer ze dan eens te breken in een uitgeholde paprika of een portobello. Een gezondere optie dan een geroosterd wit broodje en nog een gemakkelijke manier om effectief aan je groentjes te komen.

4. Pompoenpap

Wil je je havermout naar een hoger niveau tillen? Vervang het gewoon met pompoen! Snijd de pompoen in blokjes en warm ze met wat water op in de magnetron of een steelpannetje. Je kunt het, als het te droog is, gemakkelijk verdunnen met wat amandelmelk. Om er echt een volwaardig ontbijt van te maken kun je wat eiwitpoeder toevoegen aan het geheel. Je krijgt zo je nodige proteïntjes binnen en voelt je langer vol.

5. Gevulde zoete aardappel

Zoete aardappel bestaat uit een grote hoeveelheid vezels en complexe koolhydraten. Hiernaast zitten ze bomvol beta-karotenen. Ze zijn gemakkelijk te toppen met alles wat je lekker vindt. Bekleed je gepofte zoete aardappel eens met yoghurt, noten en zaden voor een volwaardig en gezond ontbijtje!

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie