soort

Menu

Slaap. Het is iets waar voortdurend naar verlangen, maar we lijken er nooit genoeg van te hebben. Naast de dagelijkse stresstriggers in het leven, is er nog iets anders dat er voor kan zorgen dat jij niet komt aan de uurtjes die je nodig hebt: eten. Lees hier welke late night cravings jou wakker houden ’s nachts en met welke producten je deze het beste kunt vervangen.

Goed idee: cornflakes en melk

Cornflakes en melk is niet alleen als ontbijtje een gezonde optie, maar ook als snack voor het slapengaan. Hoewel het tot je nemen van eiwitten geen goede optie is, kunnen eiwitten in combinatie met koolhydraten wel een goede optie zijn. Een combinatie van deze twee voedingsstoffen zorgt namelijk voor de aanmaak van de ‘happy hormone’ serotonine. Dit stofje produceert op zijn beurt weer melatonine, een stofje dat je slaperig maakt. Zorg er wel voor dat je uit de buurt blijft van cornflakes met een hoop suiker. Dit houdt je namelijk juist wakker. Andere koolhydraat- en eiwitopties zijn crackers met kaas of havermout met melk.

Geen goed idee: Eiwitten

Hoewel eiwitten een belangrijk onderdeel vormen van ons dagelijkse dieet betekent een teveel ervan een slapeloze nacht. Mensen die een dieet hebben met een grote hoeveelheid eiwitten (ook ’s avonds), krijgen een energiekick op het moment dat ze het niet kunnen gebruiken. Beperk je eiwitinname daarom ’s avonds en neem een snack die veel koolhydraten heeft, maar weinig eiwitten (en blijf onder de 200 calorieën!).

Goed idee: Passievrucht

Hoewel het misschien niet in elke supermarkt is te vinden, is het het waard om ernaar te zoeken. Dit vruchtje bevat namelijk somniferum. Dit is een krachtig stofje dat slaapopwekkende eigenschappen heeft. Je kunt het vruchtje het beste eten zoals het is of het proberen als sap of thee.

Geen goed idee: Alcohol

Natuurlijk, na de tweede glaasje wijn worden je oogleden misschien wat zwaar, maar dit verandert zodra je in bed ligt. Je valt zeker in slaap, maar je wallen de volgende ochtend verraden dat je nooit in een diepe slaap, ongestoorde slaap bent gevallen.

Goed idee: Bananen

Bananen bevatten een grote hoeveelheid magnesium die werkzaam zijn in het lichaam als een spierontspanner. Heel behulpzaam als je in slaap wilt komen. En vergeet niet dat maar liefst 422 miligram potassium per banaantje onze slaap kan helpen reguleren.

Geen goed idee: Vette snacks

Hoe vetter je avondeten, hoe minder slaap ’s nachts. Vet eten kan zorgen voor een verstoorde spijsvertering. Heel vervelend als je probeert in slaap te komen. Zorg daarom dat je snacks eet waarin weinig vet zit en zorg er ook voor dat je 2 uur voor je gaat slapen niks meer eet.

Geen goed idee: Pittig eten

Die extra sambal bij de Chinees helpt niet alleen je lippen in vuur en vlam, maar het schopt ook je spijsvertering in de war. Ook kan het in de eerste fase van de slaapcyclus je lichaamstemperatuur verhogen wat de slaap verstoord. Nog een interessant feitje: onderzoek in gepubliceerd in de International Journal of Psychophysiology beweert dat heet eten zorgt voor nachtmerries.

Goed idee: Warme melk

Nostalgie? Het drankje dat ons als babies en peuters werd gegeven om sneller in slaap te komen is een placebo. Er zit namelijk onvoldoende tryptofaan in 1 glas melk om je in slaap te brengen. Dan moet je in theorie bijna 5 liter melk drinken. Warme melk helpt simpelweg, omdat het ons comfortabel maakt. Als het maar helpt, toch?

Geen goed idee: Caffeïne

Het effect van caffeïne ligt voor de hand, maar wat veel mensen niet weten, is dat het 8 tot 10 uur actief blijft in het lichaam. Dat kopje koffie ’s avonds kan dus je hele slaaproutine in de war gooien, wel 8 uur lang! Hoewel het per persoon verschilt, kan je het beste vanaf het middaguur geen caffeïne meer innemen. Let op: dit betekent geen koffie, maar ook geen chocola!

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie