soort

Menu

Moet je echt een warming up doen elke keer als je gaat sporten? Het korte antwoord is ja. Het lange antwoord is ja, maar je moet het wel goed doen! Warming ups zijn essentieel voor het opwarmen van de spieren voordat zij een goede work-out gaan doen. Op deze manier verklein je niet alleen de kans op een blessure, maar behaal je ook gegarandeerd betere sportprestaties. Meer weten? Perfect Body legt het even haarfijn uit!

Waarom een warming up?

Een effectieve warming up zorgt ervoor dat je spieren gestrekt worden en daarmee geactiveerd. Dit is een automatische reactie van de spieren op het uitrekken van de spieren. Als je geruime tijd hebt stilgezeten (je sport bijvoorbeeld ’s ochtends als je net je bed uit komt) is het van belang dat je spieren zich eerst activeren voor je begint met sporten. Activiteiten bevatten immers strekkende en samentrekkende bewegingen voor de spieren waarvoor ze even klaargestoomd moeten worden anders vergroot de kans op een scheur in de spieren.

Fouten in de warming up die je wilt vermijden

Een goede warming up moet je lichaam voorbereiden op intense activiteiten. Hierbij moet alle spieren op systematische wijze worden aangesproken en voorbereid op de oefening die je voor ogen hebt. Het probleem is dat veel mensen veelal fouten maken in de warming up. Dit zijn veel voorkomende fouten:

1. Spierstijfheid eerst aanpakken Als je spieren erg stijf zijn, kan het moeilijk zijn om zowel de sportactiviteit die je voor ogen heb als de warming up uit te voeren. Zorg er dus voor dat je de stijfheid van je spieren eerst aanpakt. Oefeningen met de foam roller of de lac rosse bal kunnen de spieren losweken van hun stijfheid waarna ze beter voordeel ondervinden aan de warming up.

2. Strekken als warming up Het strekken kan je het beste bij een warming up achterwege laten. Het lijkt misschien instinctief op wat je zou moeten doen voorafgaand aan een training, maar steeds meer studies tonen aan dat het strekken een negatieve invloed kan hebben op je performance tijdens de training. Wij durven zelfs te zeggen dat je nog beter géén warming up kan doen dan een warming up kan doen middels strekken.

Probeer je het effect van strekken eens voor te stellen met een rubberen band. Als je de rubberen band strekt, veert hij krachtig weer terug in positie zodra je deze loslaat. Echter, het te lang strekken van de rubberen band kunnen de band dusdanig uitrekken dat hij uitgerekt blijft of zelfs scheurtjes veroorzaken in de rubberen band. Snap je het al? Die rubberen band dat zijn je spieren. En dat strekken dat is dus helemaal niet zo voordelig als warming up.

Warming up, maar dan goed

Een goede warming up moet universeel toepasbaar zijn op allerlei soorten activiteiten en alle spieren in het lichaam aanspreken. Probeer je warming up niet aan te passen naar de activiteit die je van plan bent te doen, maar pas het aan naar jou lichaam. Als je schouderbladen bijvoorbeeld geneigd zijn in een opwaartse positie te staan, probeer ze dan losser te maken door een oefening te verwerken in je warming up die de schouders naar beneden brengt en losser maakt. Of probeer, als je weet dat jij in het bijzonder erg stijve spieren hebt in de ochtend en je graag ’s ochtends traint, wat meer tijd te besteden aan het los maken van de spieren.

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie