soort

Menu

Hoewel sommige mensen bij de eerste ochtendstralen al in hun sportschoenen klaar staan voor een work-out, moeten anderen er niet aan denken om zo vroeg al intensief te bewegen en trainen ze liever in de middag. Het vinden van de beste tijd voor je work-out is heel persoonlijk en verschilt van persoon tot persoon.

Het sporten moet goed voelen. Misschien voelen je spieren ’s ochtends te stijf voor een training of misschien dat een training in de namiddag je juist uit je slaap houdt. We zetten de voor- en nadelen voor het trainen in de middag en de ochtend voor je op een rijtje, zodat je makkelijk voor jezelf kan experimenteren en beslissen wat je voorkeur heeft.

Trainen in de middag: soepele spieren

Veel mensen geven de voorkeur voor een work-out in de ochtend, maar als je geen tijd of puf kan vinden om voor twaalven de gym in te gaan, is er geen reden om je druk te maken. Volgens onderzoek is het het allerbelangrijkst consequent te blijven met de trainingstijden. Als je elke dag een trainingssessie houdt om 4 uur ’s middags zal je lichaam uiteindelijk beter gaan presteren. Het onderzoek toonde hogere zuurstofconsumptie en een minder vermoeidheid aan bij de personen die waren onderzocht. Het reguleren van je work-out is echter wat ingewikkelder dan het kiezen van het juiste uur.

Juiste lichaamstemperatuur

Je lichaamstemperatuur is een belangrijke factor in het bepalen van de kwaliteit van de training. Een koud lichaam zorgt voor stijve spieren die gevoelig zijn voor blessures. Een hoge lichaamstemperatuur zorgt voor flexibelere spieren. Gedurende de dag wordt je lichaamstemperatuur langzaam hoger waardoor de kracht van je spieren en je weerstand in de middag hoger is dan in de ochtend. In de middag is ook de reactietijd het snelst en de bloeddruk het laagst. Ook dit resulteert in betere sportprestaties en verlagen de kans op blessures.

Meer testosteron

Ook hormonen hebben invloed op het bepalen van de juiste tijd om te gaan trainen. Testosteron is een belangrijk hormoon voor spiergroei en de kracht van de spieren in zowel mannen of vrouwen (geloof het of niet). Het lichaam produceert meer van dit stofje tijdens training in de middag dan het in de ochtend doet.

Trainen in de ochtend: Makkelijk in te plannen

In de ochtend is het voor veel mensen een stuk makkelijker om de routine erin te houden dan in de middag. In de middag en avond kunnen afspraken namelijk je trainingsschema gemakkelijker in de war schoppen. En wat ook niet vergeten mag worden is dat de wilskracht na een lange werkdag of uitgelopen vergadering vaak ver te zoeken is.

Stress-vrij slapen

Trainen in de ochtend kan hiernaast een goede nachtrust bevorderen. Tijdens het trainen in de middag verhoogt de hartslag en de lichaamstemperatuur. Het trainen in de namiddag of laat in de avond (na 8 uur ’s avonds) kan daarom de slaap verstoren.

Effectief vet verbranden

Een laatste voordeel van trainen in de ochtend is dat het gemakkelijker is om op lege maag te sporten. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen 20% meer vet verbranden als ze op lege maag sporten. Dit is een stuk makkelijker te doen in de ochtend dan na 8 uur ’s avonds.

Conclusie

Uiteindelijk is het het belangrijkst om een schema te vinden dat voor jou werkt en waarvan je zeker weet dat je hierin consequent kan blijven. Als je in de ochtend besluit te trainen, zorg dan dat je spieren goed opwarmt voordat je begint te trainen, omdat ze door kou en slapen stijf kunnen zijn. Als je in de middag gaat trainen kun je het beste zorgen dat je e afspraken beschouwt als van levensbelang! Zo komt niets in de weg van je training! Zorg bijvoorbeeld dat je een trainingsmaatje vindt of neem een extra tas met sportkleren mee op het kantoor, zodat je geen excuses kunt bedenken om naar huis te gaan in plaats van te trainen.

, ,

No comments yet.

Geef een reactie