soort

Menu

Het komt niet als verassing dat ieder zijn persoonlijke fitnessavontuur anders is dan die van een ander, maar wist je ook dat je geslacht de oorzaak kan zijn van deze verschillen? Zo ervaren vrouwen maandelijks fluctuaties in hun hormonen tijdens hun maandelijkse kwelling. Dit kan de dames zowel fysiek als emotioneel beïnvloeden. Als je een vrouw bent en gewicht probeert te verliezen is de menstruatie nog een van die dingen waar je rekening mee moet houden. Wil je weten hoe? Lees verder.

PMS: bestaat het of niet? PMS of premenstrueel syndroom is volgens veel kerels een eenhoornsyndroom die dames alleen maar gebruiken om een dagje geoorloofd Cruella de Vil te spelen. Fout! PMS en de maandelijkse veranderingen van hormonen bestaan echt. De Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders gaf aan dat maar liefst 40% van de vrouwen ervaren zowel fysieke als mentale veranderingen tijdens hun menstruatie. Voorbeelden van deze veranderingen zijn een opgeblazen gevoel hebben, moe zijn, opgezwollen handen en voeten hebben en misselijk zijn. Psychologische symptomen zijn een verlangen naar zoete en zoute snacks, depressieve gevoelens hebben, prikkelbaar zijn, schommelingen hebben in het humeur, ongerust zijn, je niet willen mengen met mensen en onrustig slapen. Een behoorlijke lijst waarvan enkele symptomen (opgeblazen gevoel, onrustig slapen, verlangen naar zoet en zout, etc.) je doel om gewicht te verliezen behoorlijk in de weg kunnen zitten.

Hoe je de symptomen van PMS kan tacklen

Ben je al maanden aan het proberen af te vallen, maar stond je vanochtend op met een extra 5 kilo’s op de schaal? We kennen je pijn. Er zijn niet veel technieken die zijn ondersteunt met onderzoek, maar hier zijn een aantal tips die je kunnen helpen zonder gewichtstoename je menstruatie door te komen.

1. Stay calm, and exercise on

Na het lezen van die waslijst aan symptomen is het gemakkelijk om te zeggen dat je het even rustig aan doen met het sporten terwijl je maandelijkse bezoeker langskomt. Echter, als je probeert regelmatig oefeningen te blijven doen op lage intensiteit kan het je humeur en je energiepeil enorm verbeteren. Heb je teveel pijn om je te bewegen? Probeer dan zittende meditatie waarop je je concentreert op het ontspannen van de spieren en je rustig en regelmatig ademhaalt voor ongeveer 15 tot 20 minuten. Als je dit tweemaal per dag doet gedurende een aantal maanden kan het volgens onderzoek een verbetering vertonen van 58% in PMS syndromen.

2. Verander je cafeïne-iname

Probeer je inname van cafeïne (energiedrankjes, thee, koffie en chocola) een stukje te minderen. Rossignol et al ondervond in een studie onder 841 vrouwen dat PMS symptomen verergeren zodra de patiënten meer cafeïnevrije drankjes drinken op een dag. Hoewel dit slechts 1 studie is die het heeft onderzocht, kan cafeïne dat opgeblazen gevoel ook verergeren. Je kunt die bak koffie dus beter even vervangen door een glas water de komende dagen.

3. Verantwoord snacken

Als het aankomt op de echte PMS-snacks is die doos chocolaatjes de absolute winnaar onder de comfort foods. De zoete smaak maakt van deze snack het ultieme troostvoer en de dopamine en serotonine in het product geven je een goed humeur. In plaats van te grijpen naar de eerste de beste doos bonbons, kun je je echter veel beter wenden naar wat verantwoorde snacks. Ga op zoek naar snacks die rijk zijn in calcium, vitamine D, vitamine B6 en magnesium. Vervang die doos chocola bijvoorbeeld met yoghurt, ongezouten nootjes, vetarme kaas op crackers of gerookte zalm op een bagel.

4. Houdt je gewicht nauwkeurig bij

Probeer elke week je gewicht te checken en krabbel het ergens neer in een notitieblokjes. Als je je bewuster wordt van hoeveel extra kilo’s er tijdens je menstruatie veelal bijkomen, wordt het gemakkelijker om je voortgang te zien en krijgt je zelfvertrouwen die deuk tenminste niet elke maand.

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie