soort

Menu

De ‘vijfde smaak’ of umami wordt door veel mensen omschreven als hartig, vlezig of smaakversterkend. Hoewel umami pas recentelijk officieel is verklaart als een vijfde smaak, werd de smaak door Kikunae Ikeda al lang geleden (in 1908 om precies te zijn) ontdekt. Ben je benieuwd wat deze smaak te bieden heeft op het gebied van gewichtsverlies? Lees verder!

Wat is umami?

Umami is een smaaksensatie die wordt veroorzaakt door het combineren van enkele ingrediënten die goed samen gaan. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie van vlees, tomaten, knoflook, paddenstoelen en kaas. Jawel, er is een reden waarom je meer smacht naar een New York Pizza dan een appeltje. Sommige combinaties van ingrediënten die rijk zijn aan de umamismaak kunnen een krachtig effect hebben op je smaakpapillen.

Het bovenstaande lijkt te impliceren dat je beter van de umami-smaak weg kan blijven (pizza, iemand?), maar het goede nieuws is dat er bewijs is gevonden dat het verwerken van umami-rijke voedingsproducten in je dieet juist kunnen zorgen tot gewichtsverlies. Doordat umami de smaaksensatie van je voeding verbetert, kun je met minder ingrediënten sneller verzadigd raken. Dit zou dan moeten resulteren in een lagere calorie-inname zonder dat je honger hoeft te lijden.

Umami en gewichtsverlies

In een studie gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition de toevoeging van vet-sin (een smaakversterker en rijk aan umami) aan soep zorgde ervoor dat volwassenen met een normaal gewicht meer aten dan normaal. Echter, het zorgde er ook voor dat ze langer verzadigd waren en gedurende dag veel minder aten dan normaal. Iemand die daarentegen een maaltijd eet die niet zo verzadigd is, is geneigd later op de dag bij te eten of tijdens de maaltijd over te eten op zoek naar verzadiging. Dunner worden door het eten van smaakvollere maaltijden, wat wil je nog meer?

7 Makkelijke umami-boosters

Voor het verwerken van meer umami-rijke producten in je voeding heb je heus geen Michelinster chef nodig. Met deze umami-rijke producten kun je gemakkelijk je maaltijden een umami-boost geven.

Tomatenpuree Dit product brengt wat ‘diepte’ aan je stoofpot of soep en kun je gemakkelijk in een recept verwerken door het licht aan te fruiten met wat uien voordat je bouillon aan het gerecht toevoegt.

Eigeel Hoewel eigeel onder dieters veelal geen geliefd product is, kan het je maaltijd een goede umami-boost geven. Verwerk eigeel gemakkelijk door een ‘lean’ burger gemaakt van kalkoen of kip om de burger lekker sappig te krijgen.

Groene Thee Umami hoeft niet altijd superzware winterse pot te zijn! Ongezoete groene thee kun je gemakkelijk gebruiken voor pocheervocht. Maak groene thee en hou het tegen de kook aan. Je kunt hier vervolgens een kipfilet langzaam in garen die je later verwerkt in een salade. Zo voeg je supergemakkelijk wat umami toe aan je salade zonder een superzwaar gerecht te hoeven eten.

Paddenstoelen Het licht aanfruiten van wat shiitake paddenstoelen kun je bijna in elk gerecht verwerken. De gedroogde versie van de paddenstoel kun je overigens ook verwerken in een marinade voor vis, gevogelte of vlees.

Zeewier Voor de nuchtere Nederlander klinkt dit misschien niet appetijtelijk, maar zeewier staat bekend als heus umami-rijk product. Je kunt gedroogde kombu gebruiken om een bouillon te maken voor een vegetarische soep of om je rijst in te koken. Je kunt ook gedroogd zeewier over je gerecht strooien om het op smaak te brengen (in plaats van zout!).

Vissaus Maak geen traditionele Pad Thai zonder dit heerlijke product. Als je niet thuis bent in de Thaise keuken, kun je het product nog altijd makkelijk toevoegen aan gewokte groenten.

Parmezaanse kaas Gebruik dit product als een vervanger voor zout gezien het zoutgehalte relatief hoog is. Je kunt de kaas over een salade strooien of het over (niet al te zoute of zware) soep gooien.

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie