soort

Menu

Denk je in: het is tijd om een oprechte poging te doen gewicht te verliezen. Je begint met regelmatig sporten en verplicht jezelf strengere voedingskeuzes te maken. Dan komt de tijd dat je je vooruitgang wilt meten. Je stapt op de weegschaal voor het moment van de waarheid en: niks. Wat nu? De handdoek in de ring, doorgaan, nog strenger diëten? Dit zijn allemaal normale reacties op een gebrek aan succes op de weegschaal, maar lees je dat nummertje wel goed af? Leer meer!

Wat beïnvloedt dat nummertje?

Gewichtsfluctuaties gedurende de dag zijn een normaal verschijnsel dat bij iedereen voor komt. Deze fluctuaties zijn afhankelijk van de hoeveelheid water die je die dag hebt gedronken, wat je gegeten hebt, hoe vaak je naar wc bent geweest en zelfs het klimaat kan invloed hebben op je gewicht. Het verliezen of aankomen van een paar pondjes op een dag is daarom geen ramp, maar laat zien dat je lichaam gewoon zijn werk aan het doen is. Dit maakt het soms lastig om te bepalen of je vooruitgang boekt in je doel om gewicht te verliezen of niet.

Hoe vaak moet je dan eigenlijk wegen om ervoor te zorgen dat je een goed beeld krijgt van je vooruitgang? Het eerste wat je moet doen om dat te bepalen, is om voor jezelf vast te stellen of het wegen jezelf helpt of dat het je alleen maar de put in werkt. Er is namelijk geen vast antwoord van hoe vaak je jezelf zou moeten wegen. Dat ligt helemaal aan jou als individu.

Dagelijks wegen

Veel mensen vinden dagelijks wegen belangrijk om een goed idee te krijgen waar ze staan met hun vooruitgang. Voor velen helpt het ze dan ook om goed op weg te blijven. Als je in staat bent om de gehele trend te bekijken en de fluctuaties voor lief te nemen, dan zou dit een effectieve methode voor je kunnen zijn.

Raak je in paniek bij het minste geringste grammetje dat erbij is gekomen sinds gisteren en maakt dit je de rest van de dag chagrijnig en gepikeerd? Dan kun je het dagelijks wegen beter laten. Het nummertje op de schaal zou niet je humeur voor de rest van de dag moeten beïnvloeden. Het is ten slotte maar een nummer.

Wekelijks wegen

Het wekelijks wegen heeft een aantal voordelen. Je kunt immers je gewicht goed in de gaten houden zonder er elke dag aan te hoeven denken. Bovendien is deze methode objectiever, omdat het gemakkelijker is naar de trend te kijken en de fluctuaties niet op te merken. Houd hierbij wel in je achterhoofd dat je je fitnessdoelen onmogelijk in een week bereikt en blijf geduldig.

Nooit wegen

Er zijn tot slot ook genoeg mensen die die weegschaal met de grond gelijk maken en er nooit meer naar om kijken. Zij vinden het belangrijker te weten hoe ze zich voelen of meten hun voortgang aan de hand van hoe hun broek past. Dit kan een net zo effectieve manier zijn om je gezondheid te meten dan aan de hand van de weegschaal.

Als je jezelf meerdere malen per dag weegt, stop hier dan onmiddellijk mee. Geobsedeerd raken over het cijfer kan voor een problematisch patroon zorgen dat de rust en blijdschap in je leven kan vernielen. Als je besluit jezelf te wegen dan moet de weegschaal een middel zijn dat je helpt en niet een middel dat je blijdschap wegneemt.

, , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie