soort

Menu

Met de eerste sneeuwbui al in het vizier wordt het voor veel mensen van de winter maar wat makkelijk om weg te kruipen in een dikke trui en te luieren voor de openhaard. Dacht je dat de wintertijd een goed excuus was om te stoppen met joggen. Mooi niet! Met de juiste uitrusting en de volgende tips kun je er in de winter net zo hard tegenaan gaan als je dat in de lente, zomer en herfst zou doen!

1. Vind je innerlijke motivatie!

Een nacht buiten in lichte sneeuwval is toch het vredigste wat je ooit hebt gezien!? Als dat je niet motiveert om naar buiten te gaan, probeer dan met iemand af te spreken. Je stelt je vriend toch niet teleur door in plaats van samen buiten te gaan joggen op de bank te hangen?

Voel je er nog niks voor? Zeg dan tegen jezelf dat je het eerst 5 minuten probeert. Als de kou je echt te erg wordt dan kun je zo weer naar binnen. Veelal zetten mensen na die eerste koukleumende minute gewoon door. Je bent je bed nu toch al uit!

2. Bewapen je voeten

Om de warmte binnen te houden en de kille sneuwdrap buiten probeer dan in een speciaalzaak te vragen naar special sokken. Zoek naar sokken met benaming ‘smartwool’. Dit houdt in dat de vezels in de sokken in staat zijn vocht te absorberen terwijl de sok droogt blijft. Zo hou je je voeten warm als zij de sneeuw trotseren.

3. De dresscode!

Je wilt warm blijven zonder zoveel te zweten dat je de week erop met griep in bed ligt. De beste regel waaraan je je kunt houden is je te kleden alsof het buiten 20 graden warmer is. Denk aan termokleding waarbij je veel lagen aantrekt en ervor zorgt dat je tot nek en polsen bent bedekt. Als je wilt, kun je ook handschoenen en een muts dragen.

4. Zorg dat je gezien wordt

Dit heeft even helemaal niks met temperatuur te maken, maar met het feit dat het winter is en de dagen korter worden. Als je van plan bent laat in de avond of vroeg in de ochtend te gaan rennen, zorg er dan voor dat je gezien wordt als renner. Probeer reflectieve of fluoriscerende kleding te dragen en wees niet verlegen jezelf op te tuigen als een kerstboom als het betekent dat je hierdoor gezien wordt en dus veilig bent.

5. Warming up

Een goede warming up is tijdens de koude dagen van groot belang. De koude temperatuur maakt het lastig voor je spieren om zich op te warmen. Als je gaat rennen met onderkoelde spieren vraag je om blessures. Ren een paar keer op en neer op de trap, ga touwtje springen of maak het huis schoon voordat je gaat rennen. Dit helpt allemaal om je spieren op te warmen. Als je afspreekt om met een grote groep te rennen, ga dan niet in de kou staan kletsen terwijl je op de laatste persoon wacht, maar wacht in een verwarmde auto op elkaar.

6. Dealen met wind

De ijzige wind kan een workout behoorlijk verpesten dus denk hier goed over na. Zorg ervoor dat je begint met het rennen tegen de wind in en eindigt met de wind in je rug. Op deze manier hangen de ijspegels niet aan je neus zodra je na het eerste halfuurtje in zweet bent uitgebroken.

7. Meteen omkleden! Klinkt logisch, maar we willen toch even benadrukken dat je zo snel mogelijk uit je doordrenkte kleren stapt zodra je klaar bent met rennen, zodat je niet de rest van de dag sterft van de kou. Verander al je kleren, neem een hete douche of drink wat warms, zodat je weer lekker opwarmt naar die frisse workout.

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie