soort

Menu

Eerst verscheen het na iedere vergadering. Toen ook op vrijdagen. En verjaardagen. Je moet er vanaf blijven, maar je kan het niet laten! Het is de grootste nachtmerrie voor iemand die hard probeert gewicht te verliezen door minder te snacken. Gratis eten.

Een experiment uit het populaire programma van TLC ‘Secret Eaters’ heeft aangetoond dat zodra er een kommetje lekkers op iemands bureau staat, jij en je collega’s al snel geneigd zijn vijf keer meer te eten dan als het er niet staat! Dat zijn gemiddeld 125 extra calorieën per dag! Gratis eten en eten waarvoor je betaald wordt misschien in de maag op dezelfde manier verteerd, maar in je brein op verschillende manieren. Het continue geconfronteerd worden met het eten ‘verteerd’ je wilskracht. Daarom zal je nadat je de dertigste keer langs die enorme doos met donuts loopt, toch echt toegeven aan de suikerzoete snack.

Heb je genoeg van het vechten tegen je eigen wilskracht? Probeer deze tips uit om snacks op het kantoor te vermijden.

1. Zet die suikerpot een stukje verder

Hoewel het experiment aantoonde dat de aanwezigheid van snoepgoed in het kantoor de werknemers meer liet eten dan normaal, werd het ook duidelijk dat als de pot met suikergoed een stukje verder staat dan van je werkplek, je er al een stuk makkelijker van af blijft. Lang leve de flexplekken.

2. Beloon je wilskracht

Elke keer dat je langs de kantine loopt zonder dat stuk taart mee te pikken is een overwinning. Beloon jezelf dan ook! Geef jezelf een schouderklopje en zeg dat je het goed hebt gedaan. Als je hier een gewoonte van maakt, wordt de wilskracht vanzelf groter! Bij sommige mensen helpt het om een publieke belofte te maken. Zeg tegen je buurman aan het bureau dat je vandaag geen snoep gaat pakken en je zult merken dat je het vermijden van de schaamte als je het toch doet verkiest over het zetten van je tanden in die suikerzoete treat.

3. Wees je bewust van het onbewuste!

Als je het toch niet kan weerstaan om een snicker te pakken, stop het dan niet meteen onbewust in je mond, maar neem het mee naar je bureau en leg het in je la. Kijk aan het einde van de week eens hoeveel snoepgoed er in je la ligt en wordt je bewust van hoeveel je snoept. Natuurlijk kun je ook de snoeppapiertjes bewaren en tellen, maar dan is de schade al gedaan.

4. Focus je op je maaltijden

Regel 1. Sla nooit een maaltijd over! Probeer regelmatig tee ten om het frequente snacken te voorkomen. Zorg er hierbij voor dat je kleine porties eet en snacks eet met eiwitten en vezels erin. Op deze manier blijf je langer vol en heb je niet zo de neighing om veel te gaan snacken.

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie