soort

Menu

Wat is L-Tryptofaan?

De hersenen zijn het belangrijkste orgaan van de mens. Alle stuurfuncties worden van hieruit geregeld. Maar ook zijn de hersenen het centrum dat bepaald wanneer wij kunnen gaan rusten en wanneer er activiteit moet zijn. Hersenen zijn heel erg actief, 24 uur per dag. L-Tryptofaan is een aminozuur dat in de hersenen werkzaam is en begeleid door een primaire (enkelvoudige) suiker wordt het beter opgenomen dan wanneer het in samenspel met andere aminozuren bij de cel aankomt.Tryptofaan is een aminozuur dat niet alleen in verschillende aminozuurproducten zit maar ook als los aminozuur verkrijgbaar is. L-Tryptofaan is een aminozuur dat in de hersenen werkzaam is en begeleid door een primaire (enkelvoudige) suiker wordt het beter opgenomen dan wanneer het in samenspel met andere aminozuren bij de cel aankomt.

Goed slapen met Tryptofaan

L-Tryptofaan wordt gebruikt om tot rust te komen of om mee in te slapen op een natuurlijke manier. Het is noodzakelijk in de hersenen voor de aanmaak van serotonine. Samen met elkaar zorgen ze voor een gezonde slaap en een stimulering van de hormoonhuishouding. Voorts stelt serotonine de pijnklier in staat om melatonine te vormen. Dit hormoon regelt ons dag- en nachtritme. Als het tijd wordt om naar bed te gaan, geven de hersenen aan de pijnappelklier een seintje om melatonine aan te maken. Daardoor worden we slaperig.

Voordelen voor de sporter

Voor de sporter is het belangrijk goed te rusten en vooral echt te rusten. Met L-Tryptofaan (ingenomen met een klein beetje koolhydraten bijvoorbeeld vruchtensap) worden de hersenen gestimuleerd om meer seretonine aan te maken en het lichaam word gemaand tot rust. Tijdens de rust kan het lichaam goed herstellen van de dagelijkse bezigheden en natuurlijk van de training. Tijdens de slaap periode wordt er in het lichaam hard gewerkt aan herstel.

Tryptofaan bij het afslanken

Tryptofaan is ook een goed hulpmiddel bij het afslanken, doordat het een hongerstillende werking heeft. Verder verlegt tryptofaan de pijngrens en is dit aminozuur essentieel voor de aanmaak van vitamine B3.

Gebruik L-Tryptofaan

Maar gebruik L-Tryptofaan niiet te lang achter elkaar ! De verstandigste inname is om het in huis te hebben en op dagen van stress of zware training -dus af en toe- met wat vruchtensap een uur of zo voor het slapen gaan in te nemen.

Verschijningsvormen L-Tryptofaan

Komt in dierlijk voedsel o.a. voor in: zuivelproducten, vlees, vis, schaal- en schelpdieren. Dit aminozuur komt in plantaardig voedsel o.a. voor in: tarwekiemen, havervlokken, pinda’s, sesamzaad, linzen.

Gebruik en aanbevolen dosering L-Tryptofaan

De verstandigste inname zijn op dagen waarop u spanningen heeft of dagen waarop zwaar getraint wordt, dus af en toe met een beetje vruchtensap een uur voor het slapen gaan.

Neem L-Tryptofaan nooit in met eiwit of aminozuurpreparaten. Er moet tussen de inname van deze preparaten en L-Tryptofaan minimaal anderhalf uur zitten. Gebruik L-Tryptofaan niet voor een te lange periode.

Wordt gebruikt voor:

  • Natuurlijk antidepressivum
  • Natuurlijk slaapmiddel
  • Natuurlijk middel om rustig te worden
  • Gaat verslaving tegen (alcohol, cocaïne, amfetaminen)
  • Pijnverlagend

Bijwerkingen L-Tryptofaan

  • Hartzwakte bij extreem veel verbruik

No comments yet.

Geef een reactie