soort

Menu

Veel van ons kunnen niet wachten tot de lente er aan komt. De dagen worden langer en de temperaturen buiten aangenamer. De komst van de lente brengt alleen ook iets minder aangenaams met zich mee: hooikoorts. Dit maakt de komst van de lente voor mensen die aan deze allergie lijden dus niet zo een pretje. Ongeveer 15 tot 20% van de Nederlandse bevolking heeft last van deze ‘pollenkoorts’ en het is nog niet te genezen. Wel kun je door het eten van de juiste voeding de vervelende symptomen (het hebben van een loopneus, niesbuien en rode ogen) verlichten. Hier een aantal tips om je lente een stuk aangenamer te maken.

Minder omega-6 en meer omega-3

Onderzoeken naar Westerse eetgewoontes hebben aangetoond dat symptomen van allergieën zoals hooikoorts kunnen verergeren, doordat de hoogte van omega-6 in ons lichaam te hoog is. Dit komt door een teveel aan zuivel en vleesproducten en een te weinig aan vis dat omega-3 bevat. Een toename van omega-3 in je voeding zou dus logischerwijs moeten zorgen voor een vermindering van de symptomen van de allergie. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega-3 zijn noten en zaden, broccoli, aardbeien, tofu, sojabonen, en natuurlijk vissoorten zoals zalm, heilbot en tonijn. Een voldoende aan omega-3 valt ook te verkrijgen met het gebruik van supplementen. Veelal wordt visolie aangeraden om de kwik die in sommige vissoorten voorkomt te vermijden.

Vervanging van zuivelproducten

Zoals voorheen beschreven zorgen zuivelproducten voor een verergering van de symptomen van hooikoorts. Het is echter geen goed idee om zuivel helemaal niet tot je te nemen. Zuivel bevat calcium en deze stof is benodigd voor het behoud van sterke botten en tanden. Zeker kinderen en vrouwen die borstvoeding geven hebben een grote hoeveelheid aan calcium nodig. Als je voldoende calcium tot je wilt nemen en zo min mogelijk zuivel wilt eten of drinken, kun je om de symptomen te verminderen sojamelk of melkproducten van geiten of schapen gebruiken. Het effect van zuivel op de symptomen van hooikoorts zou bij deze producten minder sterk zijn.

Eet ´gezond´ vlees

Zoals voorheen beschreven zorgen vleessoorten voor een toename in omega/6 in het lichaam wat de symptomen van de allergie kan vergroten door de vorming van slijm die kan ontstaan bij het eten van rood vlees en zuivelproducten. Het eten van voldoende vlees draagt echter wel bij aan het verkrijgen van proteìnen. Dit zijn de bouwstenen van het lichaam en dus erg belangrijk. Als u toch vlees wilt blijven eten, kunt u het beste gebruik maken van organisch vlees waarin geen hormonen, antibiotica en pesticiden in zijn verwerkt. Dit is iets duurder, maar wel goed tegen de symptomen van de hooikoorts. Zorg er hierbij wel voor dat de portie niet groter is dan uw handpalm. Ook kunt u andere voedingsbronnen van eiwitten aanslaan. Denk hierbij aan producten als geitenkaas, bonen en sojaproducten.

Vermijd een teveel aan suiker

Het eten van fruit is goed voor het verkrijgen van genoeg vitamine C en veel andere nuttige voedingsstoffen. De hoeveelheden suiker die zich in fruit bevinden, zorgen echter wel voor de aanmaak van slijm. Voor iemand met hooikoorts dus niet echt gunstig. Een voldoende aan vitamine C kan ook worden verkregen door het eten van groente zoals broccoli, paprika en de kruiden tijm en peterselie. Buiten deze producten is vitamine C ook via suppletie goed te verkrijgen. En dit zonder alle suikers uit de producten. Dit geldt overigens ook voor andere producten waarin veel suikers zitten verwerkt.

Vermijd caffeìne

Onder caffeìne verstaat men veelal koffie, maar ook producten als thee, cola en chocola bevatten caffeìne. De stof caffeìne is een stimulerend middel en dus niet nodig voor het lichaam. De producten die caffeìne bevatten kunnen ervoor zorgen dat de symptomen van hooikoorts verergeren, doordat ze de nieren bezwaren. De nieren zijn tijdens een allergische reactie erg gevoelig en daarom is dit een ongewenste stof voor mensen met hooikoorts. Het beste is dan ook om caffeìne helemaal te vermijden.

Natuurlijk is het lastig om aan al deze tips te denken. Het kan echter een groot verschil maken als je iets langer nadenkt over wat je die week gaat eten. Veel producten zijn makkelijk in lekkere gerechten te verwerken en daarom niet moeilijk om in uw dieet op te nemen. Als u toch moeite heeft om voldoende gebruik te maken van deze stoffen of als u bang bent bepaalde voedingsstoffen te missen door het minderen op bepaalde producten die de allergie kunnen verergeren, kunt u gebruik maken van voedingssupplementen.

No comments yet.

Geef een reactie