soort

Menu

Er zijn vijf plaatsen in de wereld waar een lang leven niet alleen gewenst is, maar ook wordt verwacht. Deze plaatsen heten de Blauwe Zones en bevatten de hoogste concentratie aan 100-plussers in de samenleving. Dit zijn Sardinië in Italie, Okinawa in Japan, Loma Linda in Californie, Nicoya Peninsula in Costa Rica en Icaria in Griekenland. Nieuwsgierig hoe zij de 100-plus halen? Dan Buettner, schrijver van het boek “The Blue Zones Thrive” geeft tips over hoe jij 110 jaar oud kan worden.

1. Verwerk op een natuurlijke manier in je dagelijkse bezigheden

Bewoners in Sardinie, Okinawa of Nicoya Peninsula rennen geen marathons, tillen kilo’s ijzer of zijn continue op zoek naar het beste lidmaatschap voor de sportschool, zegt Buettner. Hij observeerde in al deze landen dat de beweging natuurlijk voortkomt uit de dagelijkse taken. Zij werken in de tuin en doen al hun huishoudelijke werk zonder de gemakken van een wasmachine, stofzuiger en andere moderne gemakken. Sterker nog, bewoners in de Blue Zone, bewegen elke 10 tot 15 minuten op een dag. Gooi die afstandsbediening daarom snel weg en vervang het met een rondje fietsen of vervang je stofzuiger met een bezem en maak het voor jezelf moeilijker om uren achtereen stil te zitten.

2. Vind je passie

In Okinawa wordt het ‘ikigai’ genoemd en in Nicoya Peninsula noemen ze het ‘plan de vida’. Beiden vertalen het als ‘de reden waarom ik opsta in de ochtend’. Volgens Buettner is het weten wat je doel is in het leven 7 extra levensjaren waard. Probeer daarom eens een lijstje te maken met de dingen die je leuk vind. Ben je gek op dieren? Ga dan vrijwilligerswerk doen bij een dierenasiel. Buettner geeft aan in zijn boek dat mensen die vrijwilligerswerk doen een lagere kans hebben op kanker, hartaandoeningen en depressies.

3. Vind manieren om van stress af te komen

Iedereen heet last van stress, zelfs de mensen die wonen in de Blauwe Zones. Stress kan bijdragen tot een hele hoop lichamelijke aandoeningen. Wat de mensen in de Blauwe Zones echter doen, wat wij niet doen is het aanbrengen van routineus werk om van deze stress af te komen. Iemand in Icaria doet ’s middags een dutje om van de stress af te komen en de Sardiniër geeft zichzelf over aan de lokale ‘happy hours’.

4. Stop met eten wanneer je redelijk vol voelt

Hara Hachi Bu, een 2500 jaar oude mantra van Confucius helpt de mensen van Okinawa herinneren te stoppen met eten zodra hun magen 80% vol zijn. Die kleine 20% kan het verschil betekenen tussen gewicht verliezen en aankomen in gewicht. Eet langzaam en wees je bewuster van het effect dat de voeding heeft op je hongergevoel. Probeer ook zoveel mogelijk samen te eten, zodat je meer met elkaar spreekt, langzamer eet en zo overeten voorkomt.

5. Verspreid je maaltijden over de dag

De mensen in de Blauwe Zone eten hun lichtste maaltijd in de late middag of de vroege avond. Na dit laatste maal, wordt niet meer gegeten. Probeer slechts 3 maaltijden aan te houden en plan ze goed gedurende de 8 uur van de dag. Begin met een flink ontbijt waarbij je tenminste de helft van je dagelijkse caloriebehoeften naar binnen werkt, gevolgd door een lunch van gemiddelde grote en een licht en vroeg diner.

6. Eet meer bonen en minder vlees

Bonen zoals zwarte bonen, sojabonen en lenzen zijn belangrijke producten in de levens van de mensen in de Blauwe Zones. Vlees, meestal varkensvlees, wordt er gemiddeld slechts 5 keer per maand gegeten en de porties zijn relatief klein. Hiernaast wordt een grote hoeveelheid aan onbewerkte voedingsmiddelen geconsumeerd. Kook daarom thuis, zodat je weet wat je eet en er controle over hebt en eet zoveel mogelijk onbewerkte voedingsmiddelen.

7. Drink elke dag een glas wijn

Mensen in het grootste deel van de Blauwe Zone drinken regelmatig alcohol (spaarzaam). Het is bewezen dat mensen die spaarzaam en regelmatig drinken, langer leven dan mensen die helemaal niet drinken. De truc is het drinken van een of twee glazen rode wijn bij het eten terwijl je met je vrienden rond de tafel zit in plaats van de hele week niet te drinken en je met 14 glazen te bezatten op de zaterdagavond.

8. Sluit je aan bij een gemeenschap

Van de 268 mensen die waren geïnterviewd, hadden slechts 5 mensen zich niet aangesloten bij een religieuze gemeenschap. Het onderzoek van Buettner toonde aan dat het bezoeken van religieuze evenementen en services 14 jaar kunnen toevoegen aan je leven. Als je niet gelovig bent, kun je proberen een connectie te vinden met iemand op een andere manier. Ga leren breien, laat je honden uit in een groep of leer een nieuwe sport bij een vereniging.

9. Geliefden komen eerst

Voor succesvolle 100-plussers komt familie op de eerste plaats. Dit betekent dat grootouders en ouders die ouder worden in het huis van hun kinderen of kleinkinderen of dichtbij wonen en worden verzorgd. Een bewoner van de Blauwe Zone is loyaal aan zijn partner in het leven en brengt veel tijd door met zijn of haar kinderen. Dit heeft tot gevolg dat ook de kinderen voor jou zullen zorgen naarmate je ouder wordt.

10. Vind de juiste sociale cirkel

De 100-plussers uit het boek waren omgeven met mensen die met de juiste gewoonten hun gezondheid goed op peil houden. Onderzoek aan de Framingham Heart Studies heeft immers aangetoond dat aspecten zoals roken, het hebben van overgewicht, gelukkig zijn en zelfs eenzaam zijn gevoelens en gewoonten zijn die aanstekelijk zijn. Het aanleren van gezonde gewoonten in de sociale gemeenschappen in Japan, bijvoorbeeld, versterkt elkaar dan ook.

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie