soort

Menu

Ze komen in bijna alle methodes om buikspieren te trainen voor als een soort wondermiddel. Ze worden aangeraden door professionele coaches, bodybuilding blogs en lifestyle magazines, en ze maken deel uit van bijna elke methode om een six pack te bereiken, maar over hun eigenlijke nut en efficiëntie zijn veel mensen toch nog steeds sceptisch.

We hebben het uiteraard over het meest geliefde supplement van het moment: eiwitpoeder. In dit artikel zetten we even alle informatie over eiwitpoeder en proteïne shakes op een rijtje, zodat je handig voor jezelf kan beslissen of dit supplement een goede toevoeging zou zijn aan jouw dieet.

Er zijn verschillende soorten eiwitpoeder. Veruit het bekendste is het zogenaamde weiproteïne, vaak ook verkocht onder de Engelse naam whey protein. Dit eiwit is een bijproduct van melk. Er zijn verschillende vormen van dit eiwit beschikbaar: concentraat en isolaat.

Concentraat bevat meestal rond de 80 procent eiwit, terwijl isolaat minstens 90 procent eiwit bevat. Whey protein bevat lage hoeveelheden vet, suiker, en cholesterol, wat het een zeer geliefd supplement maakt voor mensen die willen afvallen of buikspieren willen opbouwen.

De aminozuren in weiproteïne helpen je lichaam met de aanmaak van spieren en de reparatie van weefsel. In combinatie met krachttraining is weiproteïne een ijzersterke methode om snel spieren op te bouwen en snel af te vallen. Let op: weiproteïne is een bijproduct van melk, dus mensen die allergisch zijn voor melk kiezen beter voor een alternatief, zoals soja-eiwit.

De eiwitten uit sojabonen zijn een uitstekend alternatief voor weiproteïne wanneer je bijvoorbeeld allergisch bent voor melk, of wanneer je simpelweg liever een plantaardig supplement neemt. Een soja concentraat bevat tussen de 60 en de 70 procent proteïne. Je kan echter ook allergisch zijn voor soja producten, dus let daarmee op.

Over het algemeen zijn eiwitpoeders een uitstekend supplement voor wie buikspieren wilt kweken op een snelle en gezonde manier. De gezondheidsrisico’s bij het innemen van grote hoeveelheden eiwitpoeder zijn beperkt, maar je doet er natuurlijk goed aan je gebruik te matigen, zoals met alles, want de verwerking van eiwitten kan zwaar worden voor je lever. Wei- of soja-eiwit zijn uitstekende bronnen van proteïne voor actieve sporters.

Dat wil echter niet zeggen dat je geen aandacht moet besteden aan de rest van je dieet. Eiwitpoeder kan een uitstekend supplement zijn, maar het hoort niet het hoofdbestanddeel van je dieet te vormen. Je hebt namelijk ook vitaminen, mineralen en gezonde vetten nodig.

Die vind je niet in eiwitpoeder, maar haal je best uit natuurlijk ingrediënten zoals groente, fruit, vlees en vis. Belangrijk voor wie sterke buikspieren wilt, is dat je koolhydraatarm eet. Zo verbrand je makkelijk buikvet en komen je buikspieren veel beter uit. Een echte six pack is namelijk een combinatie van sterke buikspieren en weinig lichaamsvet. Dat kan je enkel bereiken door een gezond koolhydraatarm dieet aan te vullen met enkele supplementen van hoge kwaliteit en daarbij een gezond sportschema te volgen dat in eerste instantie bestaat uit krachttraining, maar best kan worden aangevuld met duursporten zoals hardlopen en fietsen. Combineer je al deze elementen tot een gezonde en natuurlijke levensstijl, dan zal je merken dat je droomlichaam binnen handbereik ligt.

No comments yet.

Geef een reactie