soort

Menu

Vetten zijn er in verschillende soorten, twee die veel in de (sport)voedingssupplementen en het dagelijkse voedsel voorkomen zijn de verzadigde en onverzadigde vetten. Dit zijn de twee grootste groepen vetten.

Onverzadigde vetten zijn de ‘goede’ vetten, omdat ze het cholesterolgehalte verlagen. Onverzadigde vetten zijn voor het lichaam eenvoudiger te gebruiken dan verzadigde vetten. Dit komt omdat onverzadigde vetten langer in je bloed blijven rondzweven en verzadigde vetten zich eerder afzetten aan de binnenkant van de aders.

Verzadigde vetten verhogen je cholesterolgehalte omdat ze zich aan de binnenkant van de aders ophopen. Hierdoor is de kans op hart- en vaatziekten groter en is het geadviseerd niet teveel van deze vetten binnen te krijgen.

Verzadigde vetten in dagelijkse voeding

Verzadigde vetten vind je onder andere terug in:

  • roomboter
  • vaste bak- en braadvetten
  • gewone harde margarines
  • sommige plantaardige margarines
  • frituurvet en sommige plantaardige frituurvetten
  • vet vlees en vette vleeswaren
  • volvette kaas
  • volle melk en volle melkproducten
  • koffiemelk en -poeder
  • (imitatie)slagroom
  • snacks, gebak, koek en chocolade.

Onverzadigde vetten vind je terug in onder andere:

  • alle soorten olie, zoals arachide-olie (pindaolie), maïsolie, olijfolie, slaolie, sojaolie en zonnebloemolie
  • dieethalvarine en dieetmargarine
  • halvarine en halvarineproducten met minder dan 10 gram verzadigd vet per 100 gram
  • margarine en margarineproducten, vloeibaar bak- en braadvet en frituurvet met minder dan 20 gram verzadigd vet per 100 gram
  • sladressing op basis van olie
  • kaasproducten met onverzadigd vet
  • vette vis
  • noten zoals walnoten, pinda’s, paranoten, pindakaas en andere notenpasta’s

,

No comments yet.

Geef een reactie