soort

Menu

Dieper en langer ademhalen is een subtiele, maar krachtige gewoonte die we elke dag waar dan ook kunnen doen: of je nu op weg bent naar het werk of op het punt staat in slaap te vallen. Benieuwd wat het bewuster ademhalen jou mentaal, fysiek en emotioneel allemaal op kan leveren? Lees verder.

1. Vermindering van stress

Als we onder intense druk staan (denk aan je zwaarste week ooit op kantoor) reageert het zenuwstelsel en daarmee het lichaam hierop. Je ademhaling wordt van korte duur en je ademt door je borstkas in plaats van tot diep in het onderste gedeelte van de longen. Dit kan zo extreem worden dat je het gevoel krijgt dat je adem tekort komt. De hoeveelheid van het stresshormoon cortisol en epineprhine (bekend als adrenaline) stijgt waardoor ook je bloeddruk omhoog gaat. De nervus vagus (de tiende hersenzenuw) werkt hierbij als de rem die de stressreactie een halt toe roept en een gevoel van kalmte opwekt. Door lange en diep adem te halen kun je deze zenuw in het lichaam activeren en de balans in je lichaam herstellen.

2. Energiek met een goed humeur

Als je je slap en moe voelt, is een van de effectiefste methoden om direct een energieboost te krijgen het focussen op de ademhaling. In de studie ‘Respiratory feedback in the generation of emotion’ door Philippot, Gaetane, Chapelle en Blairy in 2010 werd aangetoond dat het manipuleren van de ademhaling van patiënten een grote invloed heeft op hun emotionele status. De deelnemers aan het onderzoek werd aangeleerd hoe zij moeten ademen om gevoelens van stress en ongerustheid tegen te gaan. Door goed op je postuur te letten en een aantal minuten diep en lang adem te halen, vermeerder je de hoeveelheid zuurstof in het lichaam en worden feel-good hormonen zoals oxytocine en prolactine in je brein aangemaakt waardoor je humeur verbeterd.

3. Minimaliseren van pijn

Bewuste ademhaling kan fysieke pijn verminderen veroorzaakt door bijvoorbeeld buikkrampen of pijn van chronische aard. Je gedachten moeten hierbij volledig op je ademhaling zijn gericht waarbij je de woorden ‘in’ en ‘uit’ zachtjes zegt bij elke ademhaling. Diepe ademhaling kan de aanmaak van het stofje endorphine (een natuurlijke pijnstiller) in het lichaam stimuleren. Als je de ademhalingsoefeningen consistent blijft volhouden elke dag, kan dit op den duur zelfs je uithoudingsvermogen tegen de pijn verhogen.

4. Verbreiding longcapaciteit

Ook voor de sporters is het regelmatig doen van ademhalingsoefeningen interessant. Het vergroot namelijk de longcapaciteit waardoor je na geruime tijd oefeningen op hoge intensiteit langer vol kan houden. Het kan je volle potentie eruit halen om zuurstof effectief te inhaleren en te verspreiden door je lichaam zodat je harder en langer kan blijven trainen.

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie