soort

Menu

Heb jij je wel eens afgevraagd waarom je niet elke dag alles uit je sportprestaties kunt halen? Het lijkt wel alsof die laatste 5% van onze kracht verschilt per dag. In dit artikel lees hoe het Ghreline hormoon je die laatste 5% kracht kan geven (of afnemen).

Het menselijk lichaam telt meer dan 50 verschillende hormonen bij zowel mannen als vrouwen. Het hormoon dat hongergevoel opwekt in je brein heet Ghreline. Ghreline wordt afgescheiden uit de binnenkant van de maagwand en bereikt via een complexe signalering je brein.Als het signaal in je brein is aangekomen, ervaar je honger. Als sporter heb je waarschijnlijk al iets achter de kiezen voordat je maag begint rammelen, waardoor dit proces wordt onderbroken en je hongergevoel verdwijnt.

Een andere taak van Ghreline is het reguleren van je slaap. Ghreline leidt je door alle slaapfases heen. Na 90 minuten in je slaap maak je het meeste groeihormoon aan. Groeihormoon kun je zien als een wonderhormoon als het gaat om sporten.

Met een gezonde hoeveelheid groeihormoon herstel je sneller van kleine blessures, val je sneller af, word je sterker en heb je toegang tot die laatste 5% van je capaciteit omdat je meer energie hebt.

Waarom je niet voor het slapen iets zwaars moet eten Als je voor het slapen een zware maaltijd neemt zoals een stuk vlees, een maaltijd met veel koolhydraten of zelfs vezelrijke voeding zoals een appel, dalen je Ghreline waardes direct. Omdat je minder Ghreline in je lichaam hebt circuleren, maak je automatisch minder groeihormoon aan. Eet daarom voor het slapen geen zware maaltijd, maar kies voor spierherstellende eiwitshakes die je sneller verteerd en je Ghreline waardes minder beïnvloeden.

No comments yet.

Geef een reactie