soort

Menu

Zit je elke ochtend in de trein met een boterham en een lauwe kop koffie? En moet je dit snel bijeen geraapt ontbijt binnen nu en de volgende 10 minuten wegwerken, omdat je de volgende trein moet pakken? Laten we even stilstaan en reflecteren over wat dit haastig naar binnen schrokken van je eten allemaal met je lichaam doet. Dan sta je de volgende keer vast een uurtje eerder op om je ontbijt rustig thuis te eten. Nieuwsgierig? Lees verder!

De voordelen

We zijn drukke, multitaskende maatschappij wat het soms moeilijk maakt om voor een maaltijd even rustig te gaan zitten. Zonde! Want langzaam en bewust eten is een van de gemakkelijkste manieren om van velen voordelen voor de gezondheid te genieten.

1. Je bewuster vol voelen

Het kost je lichaam ongeveer twintig minuten vanaf de start van je maaltijd om signalen door te geven dat je maag vol zit en je geen voeding meer nodig hebt. De meeste mensen hebben hun maaltijd binnen die 20 minuten al naar binnen geschrokt en zullen, niet wetende dat ze eigenlijk al vol zitten, gemakkelijk een tweede keer opscheppen. Denk je nu eens in wat voor gevolgen die extra calorieën op je gewicht hebben! Probeer daarom rustig te eten, aandacht te besteden aan het eten allen, de smaken en de verschillende texturen en waardeer elke mond vol. Zo verlaat je de tafel met een verzadigd gevoel in plaats van een schuldgevoel dat je overgegeten hebt.

2. Je spijsvertering verbeteren

Denk aan spijsvertering als een soort kettingreactie. Zodra we voeding zien, ruiken of zelfs er al aan denken, begint onze mond speeksel aan te maken (stap 1). Dit speeksel bevat enzymen die ervoor zorgen dat het voedsel wordt afgebroken (stap 2). In de tussentijd worden stap 3, 4 en 5 tijd nodig om ook geactiveerd te worden. De maag begint meer maagzuur aan te maken om de voeding af te breken, de kleine darm begint zich klaar te maken en zo voort. Als we dit proces proberen te versnellen om haastig te eten, komt het spijsverteringsstelsel voor een verassing te staan. En verassingen zijn leuk op verjaardagen, maar niet voor je spijsverteringsstelsel.

Snelle eters eten niet alleen grotere happen, maar kauwen ook minder voordat ze deze voeding doorslikken. Dit heeft tot gevolg dat de voeding in grote brokken in de maag beland. Dit leidt weer tot allerlei spijsverteringsproblemen. En daar houdt niemand van.

3. Je streefgewicht behouden

Velen onderzoeken naar de effecten van langzaam eten op het lichaam en in het bijzonder het gewicht suggereren dat langzaam eten je kan helpen minder te eten. Dat is belangrijke informatie als je van plan bent gewicht te verliezen.

Een onderzoek aan de University of Rhode Island schotelde een groep van 30 vrouwen een aardige plaat met spaghetti, tomatensaus en een glas water voor. Gedurende twee sessies werd de vrouwen gevraagd door te eten totdat ze een ‘comfortabel’ gevoel van vol zitten hadden bereikt. In het eerste bezoek vroegen ze de vrouwen zo snel mogelijk te eten en in het tweede bezoek werd hen gevraagd langzaam te eten en hun bestek tussen elke hap door neer te leggen. Toen het onderzoek de verschillen tussen de twee sessies ging vergelijken werd duidelijk dat de vrouwen in de snelle sessie maar liefst 646 calorieën n 9 minuten wegwerkte voor ze zich vol voelden. Over de tweede sessie deden zij 29 minuten en aten zij slechts 579 calorieën. Dat is dus 67 minder calorieën in 20 minuten meer tijd! Hiernaast gaven de vrouwen die snel hadden gegeten veel sneller aan dat ze opnieuw honger hadden na het eten van hun lunch dan de vrouwen die langzaam hadden gegeten.

Dit bewijst dat langzaam eten niet alleen zorgt voor het tot je nemen van minder calorieën, maar dat je je ook gedurende langere tijd vol blijft voelen. Beiden effectieve methoden om gewicht te verliezen. En gemakkelijker kan bijna niet!

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie