soort

Menu

Persoonlijk kan ik het af en toe wel waarderen. Een blikje Red Bull. Maar ik ken vriendinnetjes die het vaker drinken, véél vaker. En nu was ik eigenlijk wel benieuwd wát er in zit en wat het voor voor-en nadelen heeft. Want gezond is het niet, dat weet iedereen. Maar verder dan dat kom je eigenlijk niet, en drink je de volgende keer rustig door want, er is wel meer ‘niet gezond’ waarvan we niet precies weten waarom nou eigenlijk. En als we het niet weten, is het probleem niet aanwezig, tot nu dus.

Samenstelling Goed, we weten dat er in Red bull voornamelijk twee stoffen zitten. Cafeïne en suiker. In 1 blikje Red Bull zit zo’n 20 gram suiker en 80 milligram cafeïne. 80 milligram cafeïne is net zoveel als wanneer je 1 grote kop koffie gaat drinken. Laten we hier even bij stilstaan. Want 20 gram pure suiker is veel. En voor iemand die gek is op haar kopjes koffie (3 a day) staat de inhoud van Red Bull bijna gelijk aan die hoeveelheid. Minus de suiker dan. Even voor de beeldvorming; 1 blikje Red Bull bevat 110 nutteloze calorieën. 110 dus, en die tik je binnen 5 goeie slokken weg.

Synthetische stoffen Maar behalve suiker en cafeïne bevat Red Bull een mooi lijstje van synthetische stoffen. Zoals taurine, 1000mg om precies te zijn. Taurine komt van nature ook voor in ons eigen lichaam, maar dankzij het drinken van 2 blikjes Red Bull wordt die hoeveelheid vertienvoudigd! Taurine is een aminosulfonzuur, oftewel een stofwisselingsstof. Het zorgt er onder andere voor dat het goed verlopen van het contractiemechanisme van het hart. Wanneer je meer dan 3 blikjes drinkt, wordt taurine gevaarlijk en kan dit serieuze gevolgen hebben. Vandaar dat een teveel aan taurine (meer dan 3000mg) heeft het van allerlei nadelige effecten op het lichaam. De taurine in Red Bull wordt gewonnen uit koolwaterstof, ammoniak en natriumsulfiet. Klinkt delish, right?

Vitaminen Dat Red Bull vitaminen bevat is theoretisch waar. Ik las op internet dat iemand daar wel blij mee was, want dan hoefde ze geen extra fruit te eten. Boy is she wrong. De vitamines in Red Bull zijn zo synthetisch als maar kan en dus helemaal niét gezond. Er zitten onder andere vitaminen uit het vitamine-B complex in, zoals vitamine B5, B6 en B12. Deze ‘vitaminen’ zijn wateroplosbare vitamines en worden tot in tegenstelling van vetoplosbare vitaminen minder goed door het lichaam opgenomen. Daarnaast duurt het meerdere dagen voordat het lichaam vitaminen omzet in lichaamsvormen, dus die paar vitaminen uit een blikje Red Bull doen niks voor je op dat moment!

Nadelen Een redelijk inzicht heb je nu dus wel van Red Bull, maar hier eindigen de nadelen niet. Dankzij de hoge taurine gehaltes kan Red Bull zorgen voor; verhoogde vetopname uit voeding. Dit resulteert dus in aankomen. En dan hebben we het niet over de 110 calorieën per blikje. Daarnaast zorgt teveel aan taurine ook voor hoofdpijn. De hoge dosering aan cafeïne, kan behoorlijk verslavend werken. Het zorgt voor uitdroging, afwezigheid, trillende handen, zware ogen, slijmerige keel, gevoelige tanden en buikpijn.

Als je nog verder wilt lezen over dit onderwerp raad ik je deze site aan, hier staan wat grappige (waarheden?) op.

Origineel artikel: http://ilovefitnessnews.nl/red-bull-aan-of-afrader/

No comments yet.

Geef een reactie