soort

Menu

Kun je niet slapen? Heb je al geprobeerd je tenen om te krullen of misschien naakt te slapen of alleen te ademen door je linker neusgat? Hoewel we dachten de raarste tips al te hebben gelezen, verscheen er onlangs weer een die de andere tips niet onder doet: Tandenpoetsen in het donker. De theorie? Neuroloog Russell Foster uit Oxford legt uit dat je voor je gaat slapen terecht komt in een rusttoestand zodra het donker is. Dat felle badkamerlichtje, verstoord deze rusttoestand. Dus, lichten uit en tandenpoetsen!

Regelmatig wakker worden of moeilijk in slaap komen?

Voor veel mensen vormen een van deze verschijnselen het probleem dat hun de volgende morgen met het verkeerde been uit bed doet stappen. Maar welk probleem is eigenlijk erger? Medical Xpress deed onderzoek.

62 Mannen en vrouwen verbleven gedurende 3 nachten in een slaapkliniek waarbij hun mentale toestand werd onderzocht. De helft van de testpersonen gingen die nacht veel later naar bed dan ze gewend waren. Zij illustreerden de mensen die moeilijk in slaap komen. De andere groep mensen werd een aantal keren die nacht tijdens het slapen gewekt. De gemoedstoestand werd de volgende dag gecontroleerd. De mensen die laat waren gaan slapen, waren, als verwacht, niet al te vrolijk. De gemoedstoestand van de tweede groep was echter nog veel erger. Bij deze groep was 31% van slapers de volgende ochtend goed chagrijnig. Bij de groep die later ging slapen was dit slechts 12%.

De slaapfasen

Je slaapt wel 36% van je leven en het is van levensbelang! Een verstoorde slaapcyclus gedurende de nacht, geeft het lichaam namelijk niet de mogelijkheid om alle slaapfasen goed te doorlopen. Het lichaam krijgt niet genoeg goede kwaliteit slaap die wel benodigd is voor een goed lichamelijk en mentaal herstel! Tijdens het slapen doorloop je een slaapcyclus die bestaat uit vier fasen. Deze slaapcyclus kun je gedurende de nacht wel 4 tot 6 keer doorlopen.

1. Van waak naar slaap

Deze eerste fase duurt gebruikelijk slechts 3 tot 5 minuten. Je lichaamstemperatuur daalt in deze fasen en je spieren ontspannen zich. Voor veel mensen is dit gevoel herkenbaar als het gevoel dat je echt aan het vechten bent om je ogen nog langer open te houden. In deze fase wordt je overigens gemakkelijk wakker door geluid of door een slaapstuip. De slaapstuip wordt door veel mensen omschreven als het vreemde gevoel waarbij je lijkt te vallen en je spieren zich samentrekken.

2. Diepe slaap

De diepe slaap begint na ongeveer 30 tot 40 minuten. De diepe slaap maakt ongeveer 50% deel uit van de totale slaap op één nacht en geluiden zouden je in deze fase niet langer wakker moeten kunnen maken.

3. Zeer diepe slaap

In deze fase is je lichaam erg ontspannen en ben je moeilijk wakker te krijgen. Je ademhaling is diep en lang en je hartslag regelmatig. Dit is ook meteen het stadium waarin je lichaam groeihormonen aanmaakt die ervoor zorgen dat je lichaam herstelt van de inspanningen van de vorige dag. Tijdens het begin van de nacht is dit een fase die erg lang voortduurt, maar naarmate de nacht vordert, wordt deze fase steeds korter.

4. REM-slaap

Tijdens deze fase begint het dromen pas. Het klinkt misschien een beetje angstig, maar in deze fase zijn de grootste spieren van het lichaam als het ware verlamd. Als je lichaam dit niet zou doen, zou je hoogstwaarschijnlijk het bed uit springen om je acties uit je dromen uit te voeren (niet altijd even handig, afhankelijk van de droom dan). Je kunt zien of iemand zich in de REM-fase bevindt door de ogen te observeren. Deze bewegen zich snel hen en weer. Dit komt, omdat de hersenen in deze fase heel actief zijn. Onderzoekers vermoeden dat het brein zo actief is, omdat de informatie van de afgelopen dag in die fase wordt verwerkt. De droomslaap neemt ongeveer 20 tot 25% van de slaap in beslag.

Tryptofaan en nachtrust

Om in slaap te komen, maakt je lichaam het stofje serotinine aan. Dit is een ormoon dat ervoor zorgt dat je in slaap komt en blijft slapen. Om het nog iets ingewikkelder te maken: om het stofje serotonine aan te maken, heb je het aminozuur tryptofaan benodigd. Hoewel het aminozuur in veel eiwitproducten voorkomt, is dit in een lage dosering. Daarom kiezen sommige mensen ervoor tryptofaan in de vorm van supplementen te nemen om zo een betere nachtrust te krijgen wat wordt beschouwd als de natuurlijke versie van de medicijnen, zonder allerlei ongewenste bijwerkingen.

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie