soort

Menu

Heb je een blessure of overbelaste spieren? Als fanatieke sporter wil je natuurlijk weer zo snel mogelijk aan de gang. Zet daarom de juiste eet- en supplementstrategieën in werking om zo snel mogelijk weer de gym in te kunnen.

Blessures komen in de sport nou eenmaal voor. Spierpijn is een belangrijke waarschuwing van je lichaam om je te laten stoppen wanneer het teveel wordt. Als je deze signalen besluit te negeren, kan die spierpijn zo maar een blessure worden waardoor je nog veel langer onder de pannen bent. Het helingsproces bestaat uit 3 fasen:

Fase 1. Spierpijn

Er is sprake van een zwelling op de plek waar de pijn zich voordoet. Het doet zeer en het voelt ook rood en heet aan. Deze zwelling en de hitte lokken helende chemicaliën uit het lichaam naar de zere plek toe.

Fase 2. Herstel

Beschadigd weefsel wordt verwijderd en vervangen door tijdelijk weefsel. Nieuwe bloedtoevoer wordt ook gestimuleerd.

Fase 3. Vervangen

Het tijdelijke weefsel wordt vervangen door nieuwer, sterker en permanent weefsel.

De juiste voeding voor herstel

In alle drie de fases is voeding van groot belang. Het is daarom belangrijk dat je ontstekingsremmende producten gaat eten. Denk hierbij aan olijfolie, avocado, visolie, flexzaad of olie, vis zoals makreel, zalm en sardines en verschillende noten en zaden. Voeding ontstekingen juist aanzetten zoals bewerkt voedsel met een grote hoeveelheid ongezonde vetten en zout.

Supplementen voor herstel

Het toevoegen van bepaalde ontstekingsremmende specerijen en kruiden kunnen het effect van deze producten nog eens vergroten. Denk hierbij aan kurkuma, gember en knoflook. Supplementen met extracten van druiven, blauwe bessen, groene thee en citrusvruchten kunnen ook een belangrijke bijdrage leveren. Denk hiernaast aan supplementen met bioflavanoiden.

, ,

No comments yet.

Geef een reactie