soort

Menu

Als je ooit een pudding met chia zaden hebt geprobeerd, weet je misschien dat superfoods niet altijd de lekkerste producten zijn. Dus voordat je weer iets uitprobeert dat peperduur is en eruitziet alsof het in de voedingsbak van een vogelkooi thuishoort, kun je misschien beter een kijkje nemen in je kruidenkastje. Er liggen daar ongetwijfeld schatten aan bommetjes van voedingsstoffen en antioxidanten die je gemakkelijk in je dagelijkse voeding kan verwerken zonder de extra calorieën.

Oregano

Een klein lepeltje van dit heerlijke kruid bevat niet alleen 6 microgram aan vitamine K, maar ook net zoveel antioxidanten als drie kopjes spinazie. Hiernaast kan oregano helpen buikgriep te voorkomen door bacteriën die zich in je eten kunnen verschuilen aan te vechten, zodat zij zich niet kunnen vermenigvuldigen en je ziek kunnen maken.

Kaneel

Een bloedsuikergehalte die regelmatig omhoog en omlaag gaat kan de oorzaak zijn van een enorme lekkertrek. De antioxidanten in kaneel kunnen ervoor zorgen dat deze bergjes en dalletjes beperkt blijven door het lichaam te stimuleren effectiever suiker om te zetten naar energie. Hiernaast kan een halve theelepel aan kaneel per dag na zes weken al het risico op hart- en vaatziekten en diabetes verlagen.

Gember

Gember is goed voor meer dan het kalmeren van een maag die van streek is. Het zou ook helpen bij het snel afkomen van spierpijn na een workout. Gingerol, een chemisch stofje in gember dat paadjes naar het zenuwstelsel die pijn doorgeven blokkeert. Als je dagelijks een theelepel gember tot je neemt gedurende 11 dagen zou de spierpijn al afnemen met 25%.

Nootmuskaat

Misschien niet meer zo een gewaardeerde specerij als vroeger, maar nog altijd effectief in het weren van kiespijn. Nootmuskaat vecht namelijk tegen bacteriën die zich in de mond vormen. Het helpt tandplak verminderen en bacteriën verwijderen die gaatjes veroorzaken. Handig!

Cayennepeper

Cayennepeper komt veel voor in verschillende detoxdieëten door zijn talent om het metabolisme te stimuleren waarbij vetverbranding effectiefer gaat. Een studie aan Purdue University heeft verder aangetoond dat mensen die een halve theelepel cayennepeper aan hun maaltijd toevoegde, 70 calorieën minder aten in hun volgende maaltijd en minder trek hadden in vette, zoute producten.

Komijn

Een theelepel van deze aromatische zaadjes geeft je maar liefst 22% aan je dagelijkse behoefte aan ijzer. Dit mineraal helpt je energie op peil en je immuunsysteem in vorm houden.

Tips voor het gebruik van kruiden

Bij het kopen van specerijen kun je op een aantal dingen letten om het beste uit je specerijen te halen. Houdt allereerst de houdbaarheidsdatum van de kruiden goed bij. Als deze niet bij aanschaf op het potje vermeld staan, kun je het beste de datum van aankoop op het potje zetten. Je kunt kruiden over het algemeen 2 tot 3 jaar bewaren. Vocht en hitte kunnen de effectieve bestandsdelen van de kruiden snel doen afnemen dus het is hiernaast van belang dat je de kruiden op een koele, donkere plek bewaard.

, ,

No comments yet.

Geef een reactie