soort

Menu

Januari is in het vooruitzicht en ik weet wat dat betekend. De sportschool zal na de oliebollen weer overvol zitten met mensen die geen flauw idee hebben wat ze moeten doen. Dames én heren, want just because your a guy doesn’t mean you know shit. Dus bij deze een aantal tips zodat jij niet staat te stunten zodra je de gym binnenloopt.

Het eerste wat je wilt doen is een tas meenemen met in ieder geval het volgende. Een handdoek (ik hoef niet in jou zweet te liggen). Een goede fles waar je behoorlijk wat water in kunt doen, want steeds op en neer lopen (en dus apparaten bezet houden) is gewoon vervelend. En als laatste, draag gepaste kleding. Je hoeft helemaal niet in de nieuwste Nike fitness gear aan te komen lopen, maar ga alsjeblieft niet voor een veel te laag hemdje of een te korte broek. Je bent er om te sporten, niet om andere zaken te regelen.

Ten tweede is het handig om te weten wát je precies wilt gaan doen de komende tijd. Wil je afvallen? Wil je spiermassa kweken? Ook al ben ik een groot voorstander van het ‘no-cardio only weights’ benadering, snap ik dat dat heel ‘eng’ is dus bij deze een aantal opties.

Optie 1: 30 minuten hardlopen verbrand zo’n 300 calorieën. Optie 2: 30 minuten fietsen met een snelheid van 30 km/u verbrand je zo’n 400 calorieën.  Optie 3: 30 minuten op de crosstrainer met gemiddelde snelheid verbrand zo’n 250 calorieën. 

Tip voor de afvallers; ga eerst eens even je voeding inname langs. Dit is al 80% van het hele afvalproces, dus veel belangrijker om je hierop te richten dan op de verbrande calorieën. Daarnaast is het ook fijn om te weten dat tijdens het doen van cardio je óók spiermassa afbreekt. En als je minder spiermassa hebt, verbrand je minder en als je minder verbrand is het nóg lastiger om af te vallen. Dus, conclusie: je wilt ook zéker in de ijzers gaan hangen. 

Voordat je nu fanatiek zomaar wat gaat doen is het handig om aan een instructeur informatie te vragen. Welke oefeningen jij het beste kunt doen, hoe je ze moet doen, hoevaak je ze moet doen.. Zo voorkom je blessures en inefficiënt gezwoeg. Een aantal goede oefeningen voor iedereen zijn bijvoorbeeld squats, legpress, bankdrukken, planken, pull ups en als je die onder de knie hebt kun je je bijvoorbeeld ook gaan wagen aan het deadliften. Allemaal compound oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen aanspreekt en dus effectiever je spieren traint. 

Daag jezelf uit om iedere week er weer een schepje bovenop te doen en je zult merken dat zodra je vooruitgang boekt het sporten heel snel heel leuk wordt! 

 

No comments yet.

Geef een reactie