soort

Menu

Om gelukkig te zijn, is het belangrijk dat je lekker in je vel zit. Voor veel mensen betekent dit fysiek geluk zoals een slanke taille hebben, een goede gezondheid hebben of actief bezig zijn met heel veel dingen. Er mag echter gesteld worden dat de mentale gezondheid minstens zo belangrijk is. Elke dag moet je weer functioneren. Je brein maakt overuren op het werk, thuis en zelfs als je slaapt! Maar hoe werkt het nou eigenlijk en bestaan er supplementen die je geheugen een handje kunnen helpen?

Je brein in een notendop

Grofweg wordt er onderscheid gemaakt tussen twee gebieden in het brein: je werkgeheugen en je langetermijngeheugen. Het werkgeheugen werkt met een korte tijdspan en verwerkt informatie die je net hebt geleerd. Je kunt hierbij denken aan het onthouden van een boodschap die je moest halen of het onthouden van een telefoonnummer. Je langetermijngeheugen haalt informatie op uit het verleden. Denk bijvoorbeeld aan het onthouden van je trouwdag of herinneringen uit je jeugd die je naar boven haalt.

Het geheugen verbeteren

Neem je geheugen niet voor lief! Er bestaan oefeningen en spelletjes die zowel je geheugen op lange als korte termijn kunnen trainen. Naast dat deze oefeningen je kunnen helpen dingen beter te onthouden, kunnen ze ook bijdragen aan het voorkomen van Alzheimer en andere vormen van dementie.

Supplementen

Er bestaan een aantal supplementen waarover wordt gespeculeerd dat ze bijdragen aan de verbetering van het geheugen op korte en op lange termijn. We zetten de top 3 van Perfect Body op een rijtje:

1. Gingko Biloba Deze naam zal je ongetwijfeld al eens gehoord hebben als je al langer op zoek bent naar geheugen verbeterende middeltjes. Het is een notenboom afkomstig uit China die door veel dichters is geprezen als de levende fossiel, omdat de boom wel duizenden jaren oud kan worden. Het extract van de bladeren wordt al jaren gebruikt voor medicinale doeleinden. Gingko wordt door onderzoekers veelal gezien als het medicijn dat de vorm van dementie kan tegengaan waarbij de bloedstroom naar de hersenen afneemt. Door de bloedstroom te stimuleren, kan het gingko extract bijdragen deze vorm van dementie enigszins te verhelpen.

Ondanks het gebrek aan onderzoek of de Bilobaplant ook daadwerkelijk dementie kan verhelpen, is er wel bewezen dat de plant kan bijdragen aan het verminderen van de symptomen van dementiepatiënten.

2. Omega-3 vetzuren Je wordt ermee doodgegooid: eet meer vis, minstens twee keer per week! Als je niet zo dol bent op deze glibberige griezels kun je ook gebruik maken van visoliesupplementen. Hiernaast worden de gezonde vetten ook teruggevonden in noten en bepaalde soorten planten. Er wordt gespeculeerd dat visoliesupplementen kunnen bijdragen aan het voorkomen van dementie en Alzheimer.

Er wordt beweerd dat hoe hoger de DHA vetzuren in de hersencellen, hoe kleiner de kans is op de ontwikkeling van een ziekte zoals Alzheimer. De DHA vetzuren in omega-3 hebben een ontstekingsremmend effect en houden het calciumgehalte in de hersencellen onder controle. Zodra het calciumgehalte van de hersencellen te hoog is, komt de productie van beta amyloid eiwit tot stand. Dit eiwit komt bij mensen met de ziekte van Alzheimer veelvuldig in de hersenen voor. Om deze redenen associëren de onderzoekers een te hoog calciumgehalte in de hersencellen met de ziekte van Alzheimer.

3. Vitamine E Vitamine E lijkt, naar aanleiding van onderzoek, ook zijn positieve bijdrage te leveren aan het vertragen van leeftijdsgebonden aandoeningen in het geheugen. Een hoge dosering van vitamine E wordt echter afgeraden. Veelal worden mensen die hun geheugen willen verbeteren multivitaminen aangeraden. Deze bevatten niet alleen een gezonde dosis vitamine E, maar ook vitamine B en C die ook geassocieerd worden met de mentale gezondheid.

, , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie