soort

Menu

Het gaat hier om een vetoplosbare vitamine. In Nederland wordt vitamine A samen met vitamine D standaard aan margarine en halvarine toegevoegd.

Groei en Vitamine A (Retinol)

Vitamine A wordt ook wel de ‘Groeivitamine’ genoemd. Hij speelt een belangrijke rol in het celvernieuwingsproces van het lichaam. Deze voedingsstof is verantwoordelijk voor de opbouw en instandhouding van gezonde huid, tanden, tandvlees, botten, bloedvaten, slijmvliezen en haar.

Weerstand en Vitamine A (Retinol)

Een andere benaming voor vitamine A is ‘Anti-infectievitamine’. Hij versterkt de weerstand van het lichaam. Hij verhoogt de afweer tegen schadelijke organisme en de activiteit van de witte bloedcellen. Al 25 jaar wordt in ontwikkelingslanden aan kinderen voedingssupplementen met vitamine A verstrekt. De kindersterfte door infectieziekten – zoals de mazelen – is daar gemiddeld met 30% afgenomen.

Gezichtsvermogen en Vitamine A (Retinol)

Vitamine A is noodzakelijk voor het onderhoudt van het gezichtsvermogen. Het eerste symptoom van een chronisch gebrek aan vitamine A is nachtblindheid. Dit kan uiteindelijk overgaan in totale blindheid. In ontwikkelingslanden lijden 10 miljoen kinderen aan nachtblindheid door een onvoldoende consumptie van groente en vlees. Eén miljoen van deze kinderen wordt elk jaar volledig blind.

Antioxidant en Vitamine A (Retinol)

Vitamine A is één van de primaire antioxidanten die het lichaam beschermt tegen kanker, hart- en vaatziekten en voortijdige veroudering. Vitamine A beschermt vooral de celmembranen van de slijmvliezen van longen, maag/darmkanaal.

Verschijningsvormen Vitamine A (Retinol)

Vitamine A is ook bekend onder de chemische naam Beta-Carotine. Het voorproduct (pro-vitamine) van vitamine A is Bèta-carotine (kleurstof van worteltjes).

In dierlijk voedsel komt vitamine A voor in melk, boter, kaas, eieren, lever, levertraan, haring, heilbot, leverworst en paté.

In plantaardig voedsel komt vitamine A voor in appels, boerenkool, wortelen, maïs, broccoli, spinazie, abrikozen en palmolie.

symptomen bij een tekort aan vitamine A

  • regelmatig infecties
  • nachtblindheid
  • droge of branderige ogen
  • slechte slijmvliezen
  • haar en/of huidproblemen

Gebruik en aanbevolen dosering vitamine A

Voor vitamine A (Retinol) is de ADH 0,8 mg en de maximaal veilige dosis 12 mg per dag (zwangere vrouwen wordt geadviseerd niet meer van 3 mg per dag te nemen).

Voor Vitamina A (Bèta-carotine) is de ADH 2 tot 6 gram en de maximale veilige dosis 25mg.

vitamine A wordt gebruikt voor:

  • Het tegengaan van achteruitgang van de ogen
  • Bevordering van de groei van weefsel en botten
  • Verhoging van de weerstand tegen infecties in weefsels en botten
  • Bevordering van de genezing van wonden
  • Handhavind van een gezonde huid, haar, tanden en botten

Combinaties met vitamine A

De werking van vitamine A wordt positief beïnvloed bij de aanwezigheid van anti-oxydanten. Het is dus aan te raden vitamine A samen met vitamine C en vitamine E te gebruiken.

Het lichaam heeft zink nodig om opgeslagen vitamine A te gebruiken.

Alcohol en meervoudig onverzadigde vetzuren hebben een negatieve invloed op de werking van vitamine A.

Bijwerkingen vitamine A

  • spijsverteringsproblemen (misselijkheid)
  • haaruitval
  • bij zwangerschap kunnen hoge doseringen geboorte afwijkingen veroorzaken. De maximale dosering bij vrouwen die zwanger zijn of willen worden is zodoende vastgesteld op 3 mg.

No comments yet.

Geef een reactie