soort

Menu

Toch levert dit niet bij iedereen voldoende vitamine D op. Zo hebben kinderen meer vitamine D nodig voor een goede ontwikkeling van botten en tanden.

Naarmate we ouder worden, neemt het vermogen van het lichaam om deze voedingsstof zelf te fabriceren geleidelijk af. Zo maakt iemand van 80 jaar nog maar een kwart van de hoeveelheid van iemand van 20 jaar. Boven de 50 jaar is men voor een optimale toevoer van vitamine D dus vooral toegewezen op de voeding.

Vitamine D is nodig voor de opbouw en het behoud van sterke tanden en botten. Vitamine D speelt een belangrijke rol in het afweersysteem van het lichaam. Vitamine D reguleert het hartritme en is nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. Voorts is deze vitamine betrokken bij de regulering van de bloedviscositeit.

Verschijningsvormen Vitamine D

Komt in dierlijk voedsel voor in haring, levertraan, ingeblikte sardines, garnalen, makreel, melk.

Gebruik en aanbevolen dosering Vitamine D

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid is 5 mcg. De maximaal veilige dosis is 25 mcg per dag.

Vitamine D wordt gebruikt voor:

  • bevordert de werking van het immuunsysteem
  • voor gezonde botten en tanden
  • goed voor het zenuwstelsel

No comments yet.

Geef een reactie