soort

Menu

Hoe ziet gezonde voeding voor kinderen eruit? In deze blogpost behandelen we hoe de kindertijd de ontwikkeling van het brein, het metabolisme en de algehele gezondheid beïnvloed en hoe jij, als ouder, je kind die gezonde start kan geven die hij of zij nodig heeft. Meer weten? Lees verder!

De ‘basics’!

Eetpatronen gedurende de jeugd, zijn van invloed op hoe het kind zich later ook ontwikkelt. En momenteel zijn, helaas, de top 3 bronnen van calorieën bij kinderen met een leeftijd van 2 tot 3 melk, fruitsap en pasta. Geen geweldige fundering, dus.

Gelukkig kun je met slechts een aantal simpele stappen het voedingspatroon van je kind enorm verbeteren, zodat je kinderen later kunnen genieten van de voordelen van een gebalanceerd dieet. Deze voordelen zijn het behouden van een gezond gewicht, het voorkomen van overtollige lichaamsvet, het behouden van een gezonde spijsvertering en gezonde breinfuncties. We bespreken een aantal strategieën!

Strategie 1. Vermijd bewerkte voedingsproducten

Kinderen vormen voor veel fabrikanten van junkfood een perfecte doelgroep die gemakkelijk te beïnvloeden is. Echter, als je je kinderen vroeg aan al aanleert om gezond te snacken, zal dit verlangen naar die ongezonde producten ook lang niet zo groot zijn.

Probeer simpele trucs uit om bewerkte voedingsmiddelen zoveel mogelijk onbewerkt te maken. Een klassieker is het verdunnen van fruitsap met water, het verdunnen van chocolademelk met gewone melk of het mixen van yoghurt met een smaak je met gewone yoghurt zonder toegevoegde suikers.

Vermijd de suiker

Veel ouders en leraren weten wanneer een kind een suikerrijk product gegeten heeft. Hun engeltjes veranderen zonder enige waarschuwing in schreeuwende, hyperactieve duiveltjes. Suiker gooit het kind zijn natuurlijke eetlust in de war en kan bijdragen aan gewichtstoename en een teveel aan lichaamsvetten. Vergis je echter niet. Die suikers zitten niet alleen in de frisdrank die ze drinken, maar ook in die suikerzoete cornflakes die ze elke ochtend eten. Sommige fruitsappen die zich gezond voor doen, bevatten veelal ook meer toegevoegde suikers dan de gemiddelde ouder zich realiseert.

Lees de labels

Of het nu yoghurt, fruitsap of cornflakes zijn en of er nou een ‘gezondheidslabel’ of een kabouter op de verpakking staat, lees de labels! Ga op zoek naar verborgen suikers en ingredienten die je jezelf noch je kind zou willen aanbieden. Je zult je verbazen wat je ondervindt als je goed op let voor je aanschaft.

Haal het goede spul!

Het goede nieuws is dat kinderen die en gebalanceerd dieet aanhouden met zo min mogelijk bewerkte producten, voldoende koolhydraten, magere vleesproducten en gezonde vetten binnen krijgen. Gezonde vetten zijn hierbij van groot belang, omdat het kinderen helpt vitaminen te absorberen. Ook helpt het hen langer vol voelen en helpt het de aanmaak van hormonen door het lichaam stimuleren. Deze inname van gezonde vetten is voor kinderen van nog groter belang dan voor volwassenen, omdat zij een hoger percentage vet verbruiken dan volwassenen.

Omega-3 vetzuren en alfa-linoleenzuur zijn in het bijzonder van belang, omdat zij bijdragen aan een goede cognitieve functie. Omdat niet alleen kinderen dol zijn op vette vis, zou je omega-3 visolie door een fruitsmoothie kunnen verwerken. Alfa-linoleenzuur zit voornamelijk in noten en zaden. Probeer daarom rauwe nootjes (zonder toegevoegd zout of suiker) regelmatig als snack aan te bieden.

Strategie #2 Glip fruit en groenten in hun maaltijden

Het toevoegen van meer groenten en fruit aan de maaltijden en snacks van je kinderen is nog een goede manier om de voedingspatronen van je kinderen te verbeteren. Fruit en groenten komen in allerlei handige verpakkingen en zijn ook gemakkelijk zelf klaar te maken. Hiernaast zitten ze natuurlijk vol met de nutriënten die een kind nodig heeft om gezond op te groeien. Toch brengt het toevoegen van groenten en fruit aan het dieet veelal wat problemen met zich mee.

Veel ouderen vormen zelf het slechte voorbeeld als het om eten van groente en fruit gaat. Het overgrote deel van de Nederlanders komt in 2016 nog altijd niet aan zijn dagelijkse benodigde groente en fruit. Hoe kunnen kinderen het goede voorbeeld overnemen als wij het slechte voorbeeld zetten? Probeer daarom zelf ook meer groente en fruit te eten, zodat het kind opgroeit in een omgeving waarin het normaal wordt bevonden regelmatig groente en fruit te eten en zakken chips, popcorn, snoepgoed en koekjes links te laten liggen.

Andere problemen zijn dat voor junkfood, anders dan groenten en fruit, veel meer reclame wordt gemaakt op televisie. Een product dat op televisie verschijnt wordt ervaren als een product dat ‘cool’ is en waar het kind zichzelf mee wil associeren. Probeer daarom je kinderen al vroeg wegwijs te maken in de wereld van media en maak ze duidelijk dat reclames alleen worden gemaakt om iets te verkopen. Niet om iets te verkopen dat ook daadwerkelijk goed voor je is.

Neem ze ook mee boodschappen doen en laat ze zelf eens kiezen in de groente en fruitsectie wat ze graag zouden willen eten. Door ze die verantwoordelijkheid vroeg aan mee te geven, zullen ze van jongs af aan al gestimuleerd worden de juiste voedingskeuzes te maken.

Strategie 3# Vitaminen en Mineralen

Misschien trappen we een open deur in, maar kinderen, net als volwassenen, kunnen een tekort aan nutriënten oplopen als ze te veel voeding eten met een lage voedingswaarde. Veel voorkomende tekorten bij kinderen zijn calcium (bonen, groenten, noten en zaden), ijzer (bonen, vlees, volgranen en vis), vitamine A (fruit en groenten), vitamine C (fruit en groenten), vitamine B6 (volgranen, bonen, fruit, groenten en vlees), vitamine D (vis, eieren, zuivel en paddenstoelen) en vitamine B12 (dierlijke producten).

Kinderen die besluiten vegan te zijn, hebben veelal aanvullende supplementen van vitamine B12 nodig om aan de dagelijkse behoefte te komen. Het is ook van belang dat kinderen voldoende buiten spelen om vitamine D te vangen. Dit kan soms lastig zijn nu kinderen meer tijd achter de computer of televisie doorbrengen in vergelijking met een generatie eerder. Vitamine D is namelijk van groot belang voor een goede ontwikkeling van de spieren en botten.

, , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie