soort

Menu

Hoe eet je gezond, zonder dat je alles volgens een voedingsschema eet? Het eerste wat ik je aanraad als je niet precies weet wat wel en wat niet kan, is om een voedingsschema te maken. Jammer dan. Hup aan de slag! De enige manier waarop jij een beetje inzicht krijgt in hetgeen wat je zoal dagelijks naar binnen kunt schuiven is om even te knutselen met een schema.

Als je 1 keer een plan gemaakt hebt weet je wat waarin zit, hoeveel vet/koolhydraten/eiwitten je naar binnen kunt werken. En met zo’n schema in je achterhoofd kom je al een heel eind. En wanneer je doel is om af te vallen is het nog een stuk makkelijker dan wanneer je bijvoorbeeld spiermassa wilt aanzetten.

Stel, je wilt je vetpercentage verlagen. Het is dan handig om ongeveer (dit is wel algemeen) 10% onder je dagelijkse behoefte te gaan zitten, maar die dagelijkse behoefte moet je wel vooraf berekenen. Dat doe je dus met zo’n voedingsschema. Daarna is het een stuk makkelijker te bepalen wat je wel en niet kunt eten.

Maar ik kan ook begrijpen dat wanneer je juist bezig bent met spiermassa je je wilt focussen op je eiwit-inname. Ga hierbij ongeveer uit (de behoeftes van mannen verschillen met de behoeftes van vrouwen) op ongeveer 1,5 x je eigen lichaamsgewicht. Houd in je achterhoofd dat je wel die behoefte op je vet vrije massa berekend, want je ‘vet massa’ hoeft natuurlijk niet voorzien te worden van eiwitten ;-). Verder kun je uitgaan van ongeveer 1 x je lichaamsgewicht aan vet en de rest vul je aan met koolhydraten. Bijvoorbeeld, je weegt 63kg, en je vetvrije massa is 51kg bij een vetpercentage van 19%. Dat betekend dus dat je 76.5 gram aan eiwitten binnen moet krijgen.

Conclusie: wanneer jij iets wilt veranderen aan je lichaam moet je op 1 of andere manier toch gaan rekenen. Het is wat makkelijker inschatten wat je wel of juist niet moet eten en waar je je aan moet houden wanneer je bepaalde doelen hebt.

No comments yet.

Geef een reactie