soort

Menu

Eten en drinken rondom het sporten blijft voor veel mensen moeilijk in te schatten. Ook is het belangrijk te bedenken wat wel en niet goed is te eten voor- en na het sporten. Laat een slechte combi van eten, drinken en sporten je work-out niet beïnvloeden! Lees hier vijf gouden tips voor het effectief combineren van sporten en je maaltijden.

Tip 1. Eet voor het sporten iets dat het lichaam makkelijk kan verteren Kies hiervoor voor een licht verteerbare snack die wel zorgt voor de energie die je tijdens het sporten nodig hebt. Denk hieraan aan bruin brood met jam of kaas, een schaaltje magere yoghurt, fruit als bananen en appels of een plakje ontbijtkoek.

Tip 2. Sport niet op een lege maag! Veel mensen denken dat sporten op een lege maag de vetverbranding bevorderd. Dit is niet waar! Je loopt niet alleen kans dat je eerder stopt met sporten doordat je te weinig energie hebt, maar een laag glucosehalte kan er zelfs voor zorgen dat je flauwvalt.

Tip 3. 2 uur voor het sporten geen maaltijden meer Als je korter dan 2 uur voor het sporten een zware maaltijd eet, kunnen maagkrampen ontstaan tijdens het sporten die je routine verzieken. Producten als pasta, vlees, aardappelen en vette vis verteert het lichaam langzaam. Voor de vertering is continue bloedtoevoer en zuurstof nodig. Als je spieren tijdens het sporten ook vragen om bloed en zuurstof, raken de twee met elkaar in de knoop en kunnen maagkrampen ontstaan.

Tip 4. Vermijd de volgende producten voor het sporten! Vermijd voor het sporten producten die maagkramp en darmproblemen kunnen veroorzaken. Sommige mensen zijn gevoelig voor pittig eten, melkproducten, prij, ui, ijskoude en koolzuurhoudende dranken etc. Bekijk voor meer voedsel dat je wilt vermijden voor het sporten het volgende artikel.

Tip 5. De hoofdmaaltijden na het sporten Plan je de hoofdmaaltijden: het ontbijt, de lunch en het diner na het sporten. Na het sporten is je voorraadje op en zal je lichaam je roepen voor een aanvulling van deze voorraad. Het is helemaal niet erg om hier gehoor aan te geven, maar stil dan je honger met een maaltijd die toch al gepland stond!

No comments yet.

Geef een reactie