soort

Menu

Denk is terug aan datgene wat je ertoe aangezet heeft je missie om gewicht te verliezen te volbrengen. Misschien kan je na hard trainen eindelijk dat jurkje weer aan voor dat bijzondere feestje of wil je er goed uit zien op die prachtige tropische strandfoto’s in de zomer. Wat je ook heeft gemotiveerd, deze motivatie verandert zodra je daadwerkelijk begint met trainen. Plotseling zijn dat jurkje en die foto’s niet langer de grootste motivatie, maar neemt het nummertje op de weegschaal deze plaats in. En voor velen is dit het begin waarin de motivatie steeds meer afneemt. Zonde!

Die rottige weegschaal is haast onvermijdelijk en zelfs de beste onder ons laten zich erdoor beïnvloeden. Wat je echter moet begrijpen, is dat het nummertje op de weegschaal geen getal is dat laat zien dat je hebt gefaald, maar juist dat je vooruitgang boekt. Je gewicht is een interpretatie van het betekent om gezond te zijn, maar niet de allesbeslissende factor. Focus daarom niet alleen maar op dat nummertje, maar focus ook op andere signalen die aantonen dat je gezond bent.

1. Je lichaamscompositie verandert

Als je regelmatig sport om gewicht te verliezen, zeker als je ook krachttraining doet, kun je te maken krijgen met een eigenwijze weegschaal die maar niet naar beneden wilt gaan. Dit wil echter niet zeggen dat je niet goed bezig bent! Je vetpercentage zal door het regelmatig sporten afnemen, maar je spiermassa groeit hiernaast ook wat ervoor zorgt dat je het gewicht dat je in vetten verliest er in spiermassa misschien weer bij krijgt. Probeer te investeren in een smart scale die het vetpercentage ook kan meten zo een beter beeld geeft van je vooruitgang.

2. Je bent sneller en sterker

Deze manier van meten is voor iedereen persoonlijk. Misschien ben jij wel hartstikke gelukkig als je de trap op kan lopen zonder buiten adem te raken. Anderen meten hun succes aan de hand van het feit of ze een hele mijl kunnen lopen zonder te stoppen. Koester alle activiteiten die je voorheen niet kon, maar door te sporten, nu wel en meet op die manier je vooruitgang.

3. Hou je stappen bij

Het tellen van je stappen is populairder dan ooit geworden. Of je nu gebruikt maakt van een professioneel high-tech tellertje of gewoon een app zoekt op je telefoon, maak gebruik van je stappendata! Wees trots op het aantal stappen dat je telt die dag en probeer, zodra je de smaak te pakken hebt, je getelde stappen elke dag weer te verhogen.

4. Meten met kleding

Zowel je gewicht (dat nummertje op je schaal) als waar de vetten zich op het lichaam bevinden (dijen, buik, etc.) zijn van invloed op je gezondheid. Als je gewichtsverlies niet langer te zien is op de weegschaal, probeer dan eens op te letten of je taille smaller is geworden en je weer in die oude jeans past van jaren terug. De gevaarlijkste, viscerale vetten rondom de buik zijn immers het gemakkelijkst te verliezen als je regelmatig sport.

5. Die work-out is niet meer zo vreselijk als eerst

Zie je steeds minder op tegen dat rondje in de buurt of heb je steeds minder mentale prep nodig voordat je de gym in duikt? Hoe vaker en regelmatiger je sport, hoe minder lastig het wordt om jezelf te blijven motiveren. Als je merkt dat het sporten helemaal zo erg niet meer is en het meer een gewoonte wordt dan iets waar je een week lang tegenop ziet, kan je concluderen dat je er op vooruit bent gegaan!

6. Meer energie, minder stress

Een betere focus en meer energie zijn tekenen dat je gezond bent en goed bezig bent met het sporten. Hoewel dit misschien niet op je weegschaal is te zien, mogen deze punten zeker niet ontbreken als het gaat om het opmeten van je prestaties!

, , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie