soort

Menu

Het gebeurt de beste van ons: je krijgt een blessure, werkt zeven dagen in de week of bent op een andere manier gedwongen je goede voornemens uit te stellen. Een dag of twee dagen een work-out missen, wordt echter vaak al snel een week of een maand. En in tegenstelling tot je sportroutine, kun je je sportprestaties niet even op pauze zetten. Je bent dan, helaas, al snel weer terug bij af. Zonde! Hoe snel je sportprestaties met de tijd afnemen, hangt af van een aantal factoren. Wil je weten welke? Lees dan verder en werk jezelf weer van die bank af!

1. Gevolgen voor hart en bloedvaten

Aerobe-fitness is de term die wordt gebruikt om de vaardigheid van het lichaam aan te duiden zuurstof afkomstig van het bloed naar je spieren te pompen. De meting hiervan wordt gemeten in VO2 max en de effectiviteit waarmee het lichaam dit doet, vermindert al na 1 tot 2 weken inactief zijn. Hiernaast neemt ook de capaciteit van het hart af. Na 3 tot 4 weken niet bewegen, neemt je hartslag in ruststand toe met 4 tot wel 15 slagen. Het volume van het bloed neemt elke 24 uur met 5%! Schrik niet al te snel. Deze extreme gevallen doen zich in deze mate voor als je geen stap uit de deur zet en alleen maar bedrust houdt.

2. De doorgewinterde sporter

Als je nieuw bent in de wereld van fitness en pas recentelijk bent begonnen met sporten (minder dan 6 weken is de norm), zullen je prestaties hoogstwaarschijnlijk een stuk sneller afnemen dan de doorgewinterde sporter die besluit te stoppen. Als je tegen het sporten opziet of je houdt het veelal niet lang vol bedenk dan dit: Hoe langer je achtereen gesport hebt, hoe makkelijker het voor je wordt om jezelf die bank af te krijgen.

3. Afname kracht in de krachttraining

Krachttraining is een van de moeilijkste facetten in de fitness om op pijl te houden! Als je stopt met krachttrainen, zullen je strakke spieren veelal al slechts na een aantal dagen veranderen. Een spier die niet langer zijn gebruikelijke uitdagingen kan aangaan, zullen verliezen in eiwitten, die door het lichaam worden afgestoten en het lichaam zal verlaten via urine. Dat klopt, al je harde werk door de wc! En dit hele proces kan al beginnen vanaf 72 uur nadat je bent gestopt met sporten. In 3 weken zal je goed merken dat je al niet meer kan liften wat je spieren voorheen wel aan konden. Begin daarom na een lange tijd inactief te zijn geweest niet meteen met het gewicht waar je was geëindigd, maar geef je lichaam weer de tijd om te wennen en zichzelf op te bouwen.

4. Afname in flexibiliteit

Is krachttraining niets voor jou en ben je meer ‘into’ yoga? Dan is er ook voor jou helaas slechts nieuws! Na een lange tijd inactief te zijn, trekken de spieren en pezen zich weer samen naar de rustpositie. Dit betekent dat het aanraken van je teentjes of die spagaat je al na 3 dagen een stuk moeilijk af gaat! De duidelijkere inflexibiliteit doet zich al na 2 weken voor.

5. Inactief door ziekte

Iemand die gezond is en een pauze neemt van zijn fitnessactiviteiten verliest zijn VO2 en spiermassa een heel stuk sneller dan iemand die stopt met sporten als gevolg van ziekte. Iemand die stopt, omdat hij of zij ziek is geworden en geruime tijd niet kan sporten verliest dit tot wel twee keer zo snel als iemand die gezond is.

Onderhoud is gemakkelijker dan je denkt!

Als je gedwongen (of niet) bent om je fitnessactiviteiten een beetje te minderen de komende tijd, maar je liever niet alles waarvoor je hard hebt gewerkt verliest, maak je dan niet druk: het is geen alles of niets situatie. Om fitnesslevels op peil te houden, kun je het beste tot twee keer per week op hoge intensiteit een sportactiviteit blijven doen. Hoge intensiteit wil in deze situatie zeggen dat je80 tot 90% van je maximale hartslag bereikt. En dit alles hoeft slechts maar 20 minuten per sessie te duren! Valt mee toch?

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie