soort

Menu

HMB staat voor B-hydroxy – B-methylbutyrate. Als we ons lichaam (te) zwaar belasten (zware training) worden in ons lichaam verschillende enzymen geactiveerd. Deze enzymen zijn verantwoordelijk voor het loslaten van het hormoon Cortison. Cortison is het hormoon dat het spierweefsel afbreekt tot aminozuren die vervolgens door de stofwisseling in de lever in energie worden omgezet (spierafbraak).

In 99% van de gevallen is dit de reden dat bodybuilders en andere sporters die zeer intensief trainen geen vooruitgang meer boeken en teruggrijpen naar anabole steroïden. Anabole Steroïden blokkeren namelijk de werking van het afbraakhormoon Cortison.

HMB als alternatief voor steroiden

HMB heeft een vergelijkbare werking als steroïden, omdat het de enzymen CPK,3-MH en LDH, die verantwoordelijk zijn voor de productie van het hormoon Cortison, blokkeert. De productie van Cortison wordt sterk verminderd waardoor er veel minder spierafbraak plaatsvindt. Dit resulteert in een snelle toename van zowel spierherstel, spiermassa als spierkracht. De effecten van HMB zijn vergelijkbaar met die van steroiden maar in tegenstelling tot het gebruik van steroiden is het gebruik van HMB veilig!

Studies hebben aangetoond dat het met HMB in combinatie met een hoge proteïne inname mogelijk is in 3 weken tijd 300% meer aan spiermassa en 295% meer aan kracht te winnen. Uit een recent onderzoek bij wielrenners blijkt dat niet alleen krachtsporters maar ook duursporters kunnen profiteren van de sterke werking van HMB Naast de spiersparende en opbouwende werking heeft HMB namelijk ook op de maximale zuurstofopname en de maximale lactaatwaarden zeer positieve effecten.

Voor mensen die niet trainen maar bijvoorbeeld zwaar werk hebben of veel spanningen kan HMB nuttig zijn ter voorkoming van weefselschade, echter dit proces is nog steeds in onderzoek door een federatie die zich specialiseert in levensverlengende middelen. Veel sporters zijn het er echter al over eens dat HMB naast Creatine een middel is dat zichzelf al meerdere malen bewezen heeft.

Verschijningsvormen HMB

Capsules en tabletten van 250mg tot 750mg. De voorkeur gaat echter naar de grotere capsules omdat er een een dosering van minimaal 2 – 3 gram wordt aanbevolen en de time-release werking iets beter is van een grote capsule.

Gebruik en aanbevolen dosering HMB

Bij 250 mg capsules: drie maal daags vier capsules verdeelt over de dag. Bij 750mg: vier maal daags 1 capsule verdeelt over de dag.

In veel (semi) wetenschappelijke studies wordt 3 gram HMB per dag als een goede gemiddelde aangehouden. De aanbevolen dosering is daarom ook 1 capsules 4 keer per dag (750 mg x 4 = 3 gram).

Aanbevolen tijden van inname voor HMB

2 capsules 1 uur voordat u gaat trainen in nemen en de resterende 2 capsules over de rest van uw dag verdelen.

Voorbeeld: U gaat om 19:00 uur trainen. Dan kunt u bij het ontbijt 1 capsule nemen, bij uw lunch nog 1 capsule en dan bij uw avond eten 1 uur voor het trainen de resterende 2 capsules tegelijk innemen! U kunt de capsules gewoon met water nemen. Daarbij is geen bewijs dat het uitmaakt of HMB wel of niet tijdens maaltijden wordt ingenomen.

Er zijn studies die aanwijzen dat HMB in hogere doseringen ook effectiever zijn. De reden waarom niet bijvoorbeeld 6 gram aangeraden wordt is vanwege de hoge prijs van dit supplement. Het is daarom geen probleem om 6 gram per dag in te nemen, 3 gram is echter een waarde waar veel (succesvolle) onderzoeken na zijn gedaan. Dit is ook waarde waarbij HMB nog betaalbaar is.

Wordt gebruikt voor:

  • tegengaan spierafbraak
  • krachttoename
  • spieropbouw

Combinaties met HMB

Sterke combinaties met HMB zijn de combinatie met:

  • Vanadyl Sulfaat
  • Creatine
  • Glutamine
  • Tribulus

Bijwerkingen HMB

Bij normaal gebruik geen bijwerkingen bekend.

Geschikt voor

  • Personen die zwaar trainen en spierafbraak willen tegengaan.
  • Personen die een tijd niet getraind hebben en snel weer terug willen naar hun oude niveau

No comments yet.

Geef een reactie