soort

Menu

Het lichaam bevat ongeveer 25 gram magnesium. Het meeste hiervan, zo’n 60%, bevindt zich in het skelet. Bijna al het overige magnesium is aanwezig in de cellen van de zachte weefsels. Slechts een klein deel bevindt zich in de extracellulaire vloeistof.

De belangrijkste functies vervult magnesium in de cellen, waar het een essentieel onderdeel is van zeer veel enzymsystemen. Het is onder andere betrokken bij de synthese van eiwit en DNA en bij het opslaan en vrijmaken van energie in en uit ATP. Daarnaast vervult magnesium een belangrijke rol bij de prikkeloverdracht in de zenuwen en spieren; het werkt hierbij tegengesteld aan calcium, namelijk relaxerend. Ook is magnesium belangrijk voor de botvorming.

Veel magnesium gaat verloren bij koken en bij het uitmalen van graan en er zijn een groot aantal factoren die de behoefte aan magnesium doen toenemen, zoals een hoge inname van suiker, calcium of alcohol, een hoog eiwitmetabolisme (bijvoorbeeld tijdens de groei), het gebruik van diuretica, intensief sporten, zwangerschap, spanningen, een verstoorde re-absorptie van magnesium in de nieren en (acute) ziekte.

Bij een hoge blootstelling van de weefsels aan vrije radicalen (o.a. bij spanningen of ziekte) lekt meer magnesium uit de cellen, waardoor meer magnesium verloren gaat met de urine.
Verschillende groepen mensen lopen hierdoor een verhoogd risico op een tekort aan dit element.

Tekort aan Magnesium

Een tekort aan magnesium is in verband gebracht met zeer veel klachten waaronder:

  • Mentale klachten, zoals geïrriteerdheid, angst, depressie en desoriëntatie;
  • Klachten van hart en bloedvaten, zoals een onregelmatige hartslag, hoge bloeddruk en enclampsie;
  • Klachten van de spieren, zoals spierzwakte en spierkramp;
  • Darmklachten, zoals overgeven, spasmen en diarree.

Een tekort aan magnesium kan bij zeer veel ziekten/klachten een rol spelen en laboratoriumonderzoek kan de arts helpen bepalen of er (inderdaad) sprake is van een tekort aan dit element. Bij ziekte wordt in de regel gesuppleerd met doses tot zo’n 500 mg magnesium/dag, maar ook doses van 1000 mg of meer worden wel gegeven. Organische magnesiumverbindingen verdienen de voorkeur boven anorganische verbindingen, omdat zij beter opgenomen worden.

Gebruik en aanbevolen dosering Magnesium

Gezonde volwassenen worden aanbevolen om dagelijks 300-400 mg magnesium te nemen. De optimale inname ligt waarschijnlijk hoger, rond de 6 – 10 mg/kg lichaamsgewicht.

Bij suppletie met hogere doses kan magnesium het beste verspreid over de dag genomen worden in doses van maximaal 200 mg per keer.

(tijdelijke) suppletie met magnesium is aan te raden wanneer de voeding onvoldoende van dit element bevat, de behoefte aan magnesium verhoogd is, of de hoeveelheid van dit element in het lichaam niet optimaal is (o.a. vast te stellen via laboratoriumonderzoek).

Dit mineraal komt in dierlijk voedsel o.a. voor in Parmezaanse kaas, heilbot, krab, makreel, slakken.

In plantaardig voedsel vind je dit mineraal o.a. in volkoren producten, noten, groene bladgroenten, peulvruchten, pruimen, cacao, kelp, bieslook.

Magnesium wordt gebruikt voor:

  • alcoholisme
  • angsten
  • astma
  • atherosclerose
  • autisme
  • candidiasis
  • chronische vermoeidheid
  • congestieve hartinsufficiëntie
  • dementie
  • depressies
  • diabetes
  • dysmenorrhoea
  • epilepsie
  • gehoorverlies door lawaai
  • hartaritmie
  • hoge bloeddruk
  • hypoglycemie
  • leerstoornissen
  • mitraalklep prolaps
  • nierstenen
  • osteoporose
  • premenstrueel syndroom
  • slapeloosheid
  • (kuit)spierkrampen en spierziekten
  • zwangerschapsziekten: preëclampsie
  • hartinfarct (toediening (intraveneus) kan de kans op sterfte na een myocard infarct verminderen)

No comments yet.

Geef een reactie