soort

Menu

Niacine speelt een belangrijke rol in de energieproductie in de cellen en bevordert de werking van uw zenuwstelsel.

Vitamine B3 is een vitamine uit het vitamine B complex en is wateroplosbaar. Dit vitamine helpt bij de energieproductie en bevordert de werking van het zenuwstelsel. In het lichaam komt niacine voor in een coënzym dat nicotineamine adenine dinucleotide, NAD wordt genoemd. Dit coënzym is werkzaam als redox potentiaal, dit betekent dat hierin als het ware energie kan worden opgeslagen.

Verschijningsvormen Vitamine B3 (Niacine)

In dierlijk voedsel komt deze vitaminen voor in vlees, gevogelte, heilbot en tonijn (in water). In plantaardig voedsel komt deze stof voor in biergist, zemelen, pinda’s, tomatenpuree, zilvervliesrijst, graanproducten en cashewnoten.

Gebruik en aanbevolen dosering Vitamine B3 (Niacine)

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van dit vitamine is vastgesteld op 15 tot 18 mg. Doseringen van 20 tot 100 mg per dag kunnen een gunstig effect hebben.

De maximale veilige dosis voor dit vitamine is voor de twee verschillende vormen verschillend. Voor nicotinezuur is deze 120 mg en voor nicotinamide is deze 300 mg per dag.

Wordt gebruikt voor: Vitamine B3 (Niacine)

  • Verlaging van het cholesterol en triglyceriden in het bloed
  • Verbetering van de bloedsomloop
  • Bloeddrukverlaging
  • Het tegengaan van atherosclerose op celniveau (membranen)
  • Het tegengaan van migraine en sommige evenwichtsstoornissen (zenuwstelsel)
  • Het verbeteren van de spijsvertering (helpt tegen diarree)
  • Het aanmaken van de geslachtshormonen

Bijwerkingen Vitamine B3 (Niacine)

Vermijdt doses die groter zijn dan ongeveer 120 mg, tenzij u onder toezicht staat van een arts. Symptomen bij hoge doses zijn onder andere depressiviteit, slecht functionerende lever, rood worden en hoofdpijn.

,

No comments yet.

Geef een reactie