soort

Menu

Voorts speelt vitamine B5 een belangrijke rol bij de omzetting van koolhydraten en vetten in lichaamsenergie. Bepaalde hormonen kunnen niet gevormd worden bij onvoldoende pantotheenzuur in het lichaam.

 

Verschijningsvormen Vitamine B5

Vitamine B5 vind je terug in dierlijk voedsel zoals vlees, runderlever, kip, eieren, melkpoeder en zalm. Plantaardig vind je Vitamine B5 terug in biergist, zemelen, noten, graanproducten, avocado, groene groenten, paddenstoelen en pinda’s.

Gebruik en aanbevolen dosering Vitamine B5

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van dit vitamine is 6 mg per dag.

Voor een geneeskundige toepassing kan het het best ingenomen worden in een vitamine B-complex preparaat tot 300 mg per dag. Een normale dosering die ziekte moet helpen voorkomen is ongeveer 100 mg per dag.

De maximale veilige dosis per dag is op 1000 mg vastgesteld.

Wordt gebruikt voor:

  • stressverlagend
  • energieverhogend
  • bevordert produktie van antilichamen en helpt tegen infecties
  • beperkt de schadelijke werking van antibiotica
  • verbetert de vruchtbaarheid
  • zorgt voor een hogere levensverwachting

Bijwerkingen Vitamine B5

Er zijn geen schadelijke effecten bekend van vitamine B5, maar neem doses van meer dan 300 mg per dag alleen onder medische begeleiding. Sommige mensen krijgen maagklachten bij doses hoger dan 10 g.

No comments yet.

Geef een reactie