soort

Menu

Zou het niet fantastisch zijn als je met één simpele meting erachter kon komen of je op de goede weg bent met je gezondheid. Helaas, het bestaat niet, maar we hebben wel de nodige nummertjes klaarliggen. Denk hierbij aan metingen van het vetpercentage, maar ook de Body Mass Index. Nu is de BMI nog altijd de meest gebruikelijke meting, maar snap je eigenlijk wel wat dit je wel en niet vertelt?

Gewicht vs. BMI

Gewicht is makkelijk te begrijpen: het is dat irritante nummertje op de weegschaal dat de neiging heeft eerder hoger te worden dan te dalen, helaas. Gewicht vertelt echter niet zoveel als wij altijd denken. Je werkt je kapot om dat cijfer omlaag te schrijven, maar laten we eerlijk zijn. Het zegt weinig over je gezondheid als je je niet bewust bent van de norm. Hier begint de BMI een rol te spelen. Het geeft een norm aan voor gezondheid waarbij niet alleen je gewicht, maar ook je lengte een rol speelt. Hoe lager het nummer van de BMI is, hoe minder gewicht een persoon draagt met zijn lengte en andersom.

Basis classificering

BMI Classificering <18,5 Ondergewicht 18,5-24,9 Gezond gewicht 25,0-29,9 Overgewicht > 30 Obesitas

De voor- en nadelen van BMI

Zoals je waarschijnlijk al hebt geraden, zul je ernaar moeten streven om in de classificering van ‘gezond gewicht’ te vallen. Een te groot BMI geeft aan dat je een te grote hoeveelheid lichaamsvet zou hebben. Waar echter zowel de BMI als de weegschaal in tekort schiet, is dat het geen onderscheid maakt tussen gewicht uit spierweefsel en gewicht in vet. Een atleet of bodybuilder zal, ondanks een enorm gezond lichaam te hebben, dus onterecht nin de categorie ‘overgewicht’ of ‘obesitas’ kunnen vallen.

Hiernaast geeft de BMI een vertekend beeld over mensen hun gezondheid. Het hebben van je streefgewicht zegt niets over wat er aan de hand is in de organen, het bloed en de mentale en emotionele gezondheid. Iemand die fysiek een dun of normaal gewicht heeft, kan dus nog steeds ongezond zijn en zelfs een enorm hoog cholesterolpercentage hebben als hij of zij er een ongezonde leefstijl op na houdt.

Hoewel BMI absoluut onderdeel kan vormen van jou gezondheidserhaal, is het dus zeker niet het belangrijkste hoofdstuk. Wel is het een verstandig startpunt om vanuit te beginnen. Het kan de trigger zijn die je overhaalt gezonder te gaan eten en meer te gaan sporten en de barrières worden weggenomen om misschien met een diëtiste te gaan praten over hoe je een gezondere leefstijl kan bewaken.

Andere manieren om ‘gezondheid’ te meten

Alleen je classificering van gezondheid baseren op BMI is niet verstandig en (in het geval van de atleet bijvoorbeeld) soms zelfs geheel onterecht. In plaats van je dus alleen te focussen op je BMI en je gewicht, kunnen deze andere manieren of combinaties hiervan om ‘gezondheid’ te meten je een nauwgezetter beeld geven over je gezondheid.

1. Weegschaal en taillemeting

De omtrek van je taille geeft vaak een beter beeld van hoeveel vet je rond je buik hebt dan de BMI. Het is gebruikelijk dat vrouwen een taille hebben van 35 inches of minder (dit is gelijk aan ongeveer 89cm).

2. Investeer in een smartscale

Het komt vaak voor dat iemand die sport om de hoeveelheid lichaamsvet te verlagen en dit tracht te meten met een gewone weegschaal, wordt teleurgesteld. Je zult merken dat de weegschaal vrijwel altijd hetzelfde nummertje aangeeft en er niks lijkt te veranderen. Toch is dit niet waar. Je lichaamsvet wordt verminderd, maar het gewicht aan vet dat je verliest, kan er in nog grotere mate in spiermassa weer bij komen. Door een smartscale te gebruiken, kun je niet alleen je gewicht, maar ook je lichaamscompositie meten. Via elektrische straling (geen zorgen het doet écht geen zeer) wordt je percentage lichaamsvet gemeten waarbij je beter je voortgang kunt volgen dan met het gewicht alleen.

3. Jaarlijkse vleeskeuring!

Als het antwoord op de vraag wanneer je voor het laatst naar de dokter bent geweest voor een check up uit de steentijd dateert, kun je het beste een jaarlijkse check up je leven inroepen. Het regelmatig checken van je cholesterol, bloeddruk en suikerspiegel maakt niet alleen je dokter heel blij, maar helpt jou ook vaststellen hoe het met je gezondheid gesteld is.

4. Vier je overwinningen buiten de weegschaal

Niet alles dat je doet middels sporten kan via de weegschaal worden gemeten. Probeer de kleine overwinningen te vieren. Gaat dat hardlooprondje ineens makkelijker of kan je een kilo zwaarder liften? Hartstikke goed! Geef jezelf die credits en geniet ervan!

, , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie