soort

Menu

Denken jullie dat jullie een feilloos trainingsschema hebben heren? Neem dan nog maar even een kijkje naar het schema van je vriendin. Dit schema bevat waarschijnlijk precies datgene wat jullie machoschema nog mist om het naar een hoger niveau te tillen!

Het is geen nieuws dat de lichamen van de man en van de vrouw heel anders zijn. Of je het nou hebt over verschillen in lichaamshaar of de aanmaak van hormonen, er zijn genoeg verschillen te noemen die onderling bij ons bekend zijn. Wat veel mensen echter niet weten, is dat er (gemiddeld genomen) ook grote verschillen bestaan tussen hoe de verschillende seksen trainen.

1. Sta open voor nieuwe sporten

Als je de yogaklas van je vriendin bijwoont, ben je hoogstwaarschijnlijk de enige kerel tussen 20 vrouwen. Een gemiste kans, heren, want sporten waarbij wordt gebruik lichaam als geest zijn ontzettend goed voor de algehele gezondheid van je lichaam. Het geeft je misschien niet de uitgelijnde spieren die je graag wil, maar kan wel bijdragen aan het verlichten van pijn in de onderrug door het gewichtheffen. Hiernaast helpt het aanspannen van de spieren en het vasthouden van deze spanning het versterken van gewrichten. De beroemde ‘warrior’ positie in de yoga helpt je bijvoorbeeld aan stabiele heupen buikspieren en dit kan weer voordelen opleveren voor crunches en lunges. Get in touch with your ‘feminine-side’ en ga voor yoga en pilates (het is lastiger dan het lijkt!) en start met 1 sessie per week na afsluiting van je supermannelijke macho-workout.

2. Voorlopen op je schema

Je bent bezig met een absolute killersessie bij de gewichten. Je testosteron schiet mijlenver omhoog en dan gebeurt het: je vind dat het tijd is voor een zwaarder gewicht, een lift die meer macho is dan die van je buurman. Als dit haantjesgedrag je bekend in de oren klinkt, wordt het tijd dat je beseft dat het aangaan van een zwaarder gewicht voor je er klaar voor bent een averechts effect kan hebben op je spieren. Personal Trainer va het jaar, Brad Schoenfeld, legt uit dat vrouwen veelal met een licht gewicht doorgaan totdat ze zijn uitgeput, terwijl veel mannen geneigd zijn om te zwaar te wagen en korter te trainen. Dit kan leiden tot ernstige schade aan de spieren en doet de vorm van de spieren ook geen goed. In het ergste geval kan het zelfs leiden tot ernstige blessures. Neem dus een voorbeeld aan je wederhelft en train lang, met een gewicht dat je aan kan.

3. Groeplessen

Om maar even vreselijk te generaliseren verkiezen veel mannen het heffen van gewichten over zumbales. Logisch, toch? Wat de macho’s onder ons echter vergeten, is dat groepslessen zoals zumba de ideale manier zijn om je cardio-activiteiten af te wisselen. Mannen zijn voor cardio vaak geneigd dezelfde soort cardio te doen als onderdeel van de training. Het uitvoeren van steeds dezelfde beweging kan echter leiden tot gestreste en in het ergste geval zelfs beschadigde gewrichten. Hiernaast stimuleert volgens de Health Club Consumer Report het sporten in een groep de competitieve kant van de man en zal hij velen malen harder werken om zich te meten met de rest! Doe je vriendin daarom eens een plezier jongens, en ga eens mee naar die zumbales. Een beetje ongemakkelijk in het begin misschien, maar je spieren profiteren er absoluut van!

Er zijn talloze redenen waarom mensen beginnen met hardlopen: slank worden of blijven, een energieboost krijgen of misschien staat je husband-to-be wel weer op de loopband op vrijdagmiddag. Hardlopen houdt je hart gezond, je immuunsysteem berensterk en doet ook wonderen voor je mentale gesteldheid. Toch stellen sommige onderzoekers dat het zeker niet de enige manier is om gezond te blijven.

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie