Gratis verzending vanaf €15
Vorige pagina

Wat is Glutamine?

L-Glutamine is een zeer veelzijdig aminozuur dat verschillende positieve effecten op het lichaam heeft.

L-Glutamine is een van de belangrijkste en meest toegankelijke stikstofbronnen. Stikstof is een molecuul dat nodig is voor de aanmaak van aminozuren. Tijdens een training ontstaan er microbeschadigingen in het spierweefsel waardoor het lichaam aangezet wordt tot de aanmaak van extra spierweefsel.

Tijdens deze herstel en opbouw werkzaamheden na een training heeft het lichaam extra stikstof (in het engels nitrogen genoemd) nodig om die aminozuren aan te vullen waar het tijdelijk te kort aan heeft. Deze aminozuren worden gebruikt om de beschadigde eiwitten te herstellen en nieuwe eiwitten te maken. Uit deze nieuwe eiwitten vormt het lichaam dan weer nieuw spierweefsel.

Uiteraard kan alleen het gebruik van L-Glutamine er niet voor zorgen dat de essentiële aminozuren worden aangevuld. Immers deze aminozuren heten essentieel omdat het lichaam ze niet zelf kan maken.

Een goede bron van essentiële aminozuren in de juiste verhouding (zoals in vele proteïne en aminozuurproducten) in combinatie met een L-Glutaminezuur biedt het lichaam dan ook de kans om zich optimaal te herstellen en om zo veel mogelijk nieuw spierweefsel aan te maken. Hoe harder je traint hoe meer microbeschadigingen er ontstaan en hoe meer L-Glutamine men nodig heeft.

Behalve als bron van stikstof dient L-Glutamine ook als energiebron. L-Glutamine kan door het lichaam op een eenvoudige wijze worden omgezet in glucose en daarmee als extra energiebron fungeren. Hierdoor kun je langer en intensiever trainen en wordt het rendement van de training extra groot.

Verschijningsvormen Glutamine

Om maximaal resultaat te behalen is het aan te raden om L-Glutamine in zuivere poedervorm te gebruiken. Dit geniet de voorkeur boven mix-producten, tabletten en capsules omdat dit niet alleen de hoogste kwaliteit zuivere stof garandeert maar ook de beste manier is om aan de dagelijkse dosering te komen.

Komt in dierlijk voedsel o.a. voor in: kaas, vlees en wild. Dit aminozuur komt in plantaardig voedsel o.a. voor in: tarwekiemen en avocado.

Gebruik en aanbevolen dosering Glutamine

Neem dagelijks 15 gram (3 volle maatlepeltjes) L-Glutamine in verdeeld over de dag. Dus bijvoorbeeld 3 of 4 maal daags 4 gram (1 maatlepeltje). Bij voorkeur met een glas water tijdens de maaltijd of een half uur vόόr de training.

Op niet trainingdagen is het verstandig de dosering te verdelen over de dag. Op trainingsdagen kan echter ook een half uur voor de training alle doseringen voor die dag ineens worden ingenomen.

Het is aanbevolen Glutamine in te nemen met een koolhydraathoudende drank zoals appelsap, druivensap of sportdrank. Niet innemen met: melk producten, cola, koffie en andere cafeïnehoudende dranken. Dit belemmerd de werking van de Glutamine.

Combinaties met Glutamine

Goed te combineren met andere voedingssupplementen. Wij raden aan om L-Glutamine te combineren met Creatine en een eiwit product (indien de dagelijkse voeding hiervoor niet toereikend is). Deze supplementen vullen elkaar uitstekend aan op het gebied van spieropbouw en het herstel van de spierweefsels na de training.

Creatine en L-Glutamine zorgen voor extra uithoudingsvermogen en energie, terwijl eiwitten en L-Glutamine elkaar uitstekend aanvullen bij het leveren van de juiste aminozuren voor spieropbouw.

Geschikt voor

  • Glutamine wordt aangeraden voor sporters die zeer intensief trainen en een maximale spieropbouw nastreven.
  • Glutamine is geschikt voor zowel krachtsport als duursport.

Niet geschikt voor

Uit voorzorg wordt het gebruik van aminozuren (en dus ook L-Glutamine) afgeraden bij:

  • mensen met nier problemen
  • mensen met een leveraandoening
  • zwangere vrouwen
  • borstvoeding
Gerelateerde producten