Aminozuren zijn goed voor herstel en opbouw van spieren

Voor er meer uitgeweid wordt over aminozuren is het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen eiwitten en aminozuren.

Verschil tussen eiwitten en aminozuren

Eiwitten zijn lange ketens van aan elkaar geschakelde aminozuren. De koppeling tussen twee aminozuren wordt een peptide verbinding genoemd. Het menselijk lichaam breekt de peptiden verbindingen af zodat de aminozuren los komen en gebruikt kunnen worden. Dit verklaart het verschil waarom aminozuren door het lichaam sneller gebruikt kunenn worden voor herstel en opbouw van de spieren dan eiwitten.

Essentiele aminozuren

De meeste essentiele aminzuren krijgen we dagelijks binnen in de vorm van eiwitten. Deze eiwitten worden in het spijsverteringssysteem afgebroken tot aminozuren. Dierlijke eiwitten zoals vis, zuivelproducten en vlees bevatten alle essentiele aminozuren omdat het volwaardige eiwitten zijn. De meeste koolhydraatbronnen in onze standaardvoeding (graan, rijst, bonen en noten) bevatten ook eiwitten. In plantaardige eiwitten zitten niet alle essentiele aminozuren en worden daarom onvolwaardige eiwitten genoemd. Aminozuren die in de ene plant ontbreken, kunnen wel in de andere voorkomen. Door verschillende groente te combineren kan een vegetarische maaltijd toch alle benodigde aminozuren bevatten.

Er zijn acht essentiele aminozuren:

Arginine en Histidine zijn bij kinderen en snelle groei ook essentiel. Zorg altijd voor voldoende inname van essentiele aminozuren omdat anders de gezondheid geschaad kan worden.

Overzicht van aminozuren:

Verschijningsvorm aminozuren

Aminozuren zijn als supplement als complex verkrijgbaar maar ook in selectieve mixen zoals alleen de essentiele aminozuren (of een deel daarvan). Ook is het mogelijk veel aminozuren als los supplement te kopen. Het innemen van hoge doseringen van losse aminozuren wordt vaak gedaan voor een specieke eigenschap van het betreffende aminozuur.

Aminozuurtabletten en/of vloeibare aminozuren

Als complex zijn aminozuren in tablet- of vloeibare vorm verkrijgbaar. Inname als tabletvorm is het het meest gebruikt al wordt de vloeibare variant steeds bekender. Nadeel van inname als tablet is vaak de afmeting van de tablet en de hoeveelheid die ingenomen dient te worden. Voordeel is dat je de aminozuren in een pure vorm binnen krijgt. Als vloeibare aminozuur is deze altijd gemixt met smaakstoffen en vaak koolhydraten tot een soort siroop om de smaak te maskeren.

Dosering aminozuren

Net als bij de inname van eiwitten is de dosering aan aminozuren afhankelijk van het (trainings)doel en de hoeveelheid die verkregen wordt uit de dagelijkse voeding. Iemand die veel sport en veel van zijn lichaam vergt zal een hogere dosering moeten nemen dan iemand die minder hoeft te herstellen.

Inname van aminozuren moet altijd gezien worden als een aanvulling op de dagelijkse voeding. Gebruik aminozuren als product nooit als vervanging van de dagelijkse voeding.

Het doseren en innemen van losse aminozuren is sterk afhankelijk per aminozuur. Sommige aminozuren hebben een betere werking indien deze op een lege maag worden ingenomen, voor andere aminozuren maakt dit niet uit.

Aminozuren en afslanken

Op forum’s wordt soms geschreven over afslanken met aminozuren. Indien hier niet wordt ingegaan op de soort aminozuren wordt er eigenlijk eiwit bedoelt. Het zijn de eiwitten die gebruikt worden om de honger te stillen, je een vol gevoel te geven en waarmee je een maaltijd kan vervangen. Dit zal niet lukken met aminozuren. Als je meer informatie hierover wilt, lees dan het artikel over afslanken met eiwitten.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0

TOP